اهمیت دروس عمومی در کنکور / درصد دروس عمومی در نتیجه کنکور بسیار تاثیر گذار است ، دروس عمومی در کنکور مهم هستند و حتما باید برای مطالعه دروس عمومی هم مانند دروس اختصاصی برنامه ریزی درست ، دقیق و هدفمند  داشته باشید . متاسفانه تعدادی از دانش آموزان به دلیل اهمیت زیادی که به دروس اختصاصی می دهند از دروس عمومی غافل می شوند . در واقع می شود گفت که تعدادی از دانش آموزان تمام وقت خود را صرف مطالعه و زدن تست های دروس اختصاصی می کنند و در برنامه ی خود هیچ زمانی را برای مطالعه دروس عمومی تعیین نمی کنند . عده ای نیز کمی به مطالعه دروس عمومی می پردازند اما برای گرفتن نتیجه عالی و مطلوب در کنکور کافی نیست . برای موفقیت و کسب نتیجه دلخواه در کنکور برنامه ریزی برای دروس عمومی و اختصاصی ، و رعایت تناسب در مطالعه این دروس بسیار مهم است . به همان اندازه که کسب درصد بالا در دروس اختصاصی اهمیت دارد ، کسب درصد های خوب و بالا در دروس عمومی نیز مهم است . یکی از دلایل اهمیت دروس عمومی این است که شما ، کنکور خود را با دفترچه سوالات عمومی آغاز می کنید و عدم تسلط و بلد نبودن سوالات ممکن است باعث از دست رفتن اعتماد به نفستان بشود ، ممکن است احساس کنید چقدر کنکور سخت است و روحیه خود را ببازید و همین امر سبب شود که به سوالات اختصاصی هم نتوانید آن طور که باید ، پاسخ بدهید و درصد خوبی را هم کسب نکنید .

 

بهترین آموزشگاه کنکور در شیراز

ضرایب دروس عمومی در کنکور

ضرایب دروس عمومی در کنکور به صورت زیر است :

ضریب در کنکور درس
4 زبان و ادبیات فارسی
2 زیان عربی
2 زبان انگلیسی
3 دین و زندگی

 

البته این نکته را مد نظر داشته باشید که ضریب دروس اختصاصی به طور کلی 3 است و ضریب دروس عمومی 1 یعنی ضریب هر کدام از دروس عمومی را ضربدر 1 و ضریب هر کدام از دروس اختصاصی را ضربدر 3 می کنیم تا ضریب های نهایی دروس را متوجه بشویم .

در جلسه کنکور داوطلبان ابتدا باید به دفترچه سوالات عمومی پاسخ بدهند و سپس به سراغ دفترچه سوالات اختصاصی بروند . دفترچه سوالات عمومی کنکور شامل 100 سوال می شود که برای حل این سوالات فقط 75 دقیقه زمان دارید . بنابراین زمان حدودی حل هر سوال 45 ثانیه است و زمان کمی به حساب می آید بنابراین برای پاسخگویی به سوالات عمومی تسلط داشتن به دروس و نکات تست زنی بسیار مهم است ، در غیر این صورت به دلیل محدود بودن زمان ، ممکن است وقت کم بیاورید و به تعدادی از سوالات نتوانید پاسخ بدهید .

زمان پاسخگویی به سوالات عمومی

زمان پاسخگویی مححدوده سوالات تعداد سوالات نام درس
18 1_25 25 ادبیات فارسی
20 26_50 25 زبان عربی
17 51_75 25 دین و زندگی
20 76_100 25 زبان انگلیسی

 

دلایل اهمیت دروس عمومی

خیلی از دانش آموزان فکر می کنند که دروس عمومی تاثیر زیادی در نتیجه کنکور ندارند و ترجیح می دهند که به جای صرف وقت برای مطالعه دروس عمومی ، دروس اختصاصی را مطالعه کنند . خیلی از دانش آموزان هم به دلیل زیاد بودن حجم و تنوع در دروس عمومی بیخیال خواندن دروس عمومی می شوند . همین امر باعث می شود که میانگین درصد در دروس عمومی پایین باشد و با خواندن و تسلط بر روی این دروس و کسب درصدی بالاتر از میانگین خود را از بسیاری از رقبای خود جلو بیندازید .

میانگین دروس عمومی در سال های قبل به صورت تقریبی و حدودی در ادبیات 17 درصد ، در عربی 18 ، در دین و زندگی 30 و در زبان انگلیسی 10 درصد است بنابراین شما با برنامه ریزی درست برای مطالعه و تست زدن دروس عمومی ، می توانید تسلط کافی بر روی این دروس پیدا کنید و از خیلی از رقبایتان پیشی بگیرید .

بودجه بندی دروس عمومی در کنکور

ادبیات فارسی

تعداد سوال مبحث
3 واژگان
1 تاریخ ادبیات
3 املا
4 آرایه های ادبی
9 قرابت معنایی
5 نگارش و دستور زبان فارسی

 

عربی

تعداد سوال مبحث
10 ترجمه و تعریب
7 قواعد
4 درک مطلب
2 تحلیل صرفی
2 حرکت گذاری

 

دین و زندگی

مبحث تعداد سوال
آیات و روایات 11
متن درس 9
اشعار و احادیث 5

 

زبان انگلیسی

مبحث تعداد سوال
واژگان 8
درک مطلب 8
کلوز تست 5
گرامر 4

 

به دلیل حفظی بودن دروس عمومی تکرار و خواندن مجدد این دروس بسیار ضروری است ، باید با برنامه ریزی درست و اصولی حداقل تا زمان کنکور ، دو بار تمام دروس را بتوانید بخوانید و همچنین تعداد زیادی هم تست بزنید و تمرین کنید تا تسلط کافی پیدا کنید . باید هر یک از دروس را به شیوه مخصوص آن درس بخوانید . برای دروس عمومی تست زدن و زمان گرفتن برای کنترل زمان بسیار ضروری است ، حل تست های کنکور سال های قبل کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد .

شیوه مطالعه دروس عمومی

برای خواندن تمام دروس عمومی علاوه بر کتاب درسی به کتاب های کمک درسی هم نیاز دارید . خوبی کتاب های کمک درسی در این است که هر کدام از دروس را به صورت مبحثی آموزش می دهند و این بهترین شیوه مطالعه دروس عمومی است .

درس ادبیات را باید به صورت مبحثی بخوانید ، تست های زیادی را در مباحث مختلف مثل قرابت معنایی ، آرایه های ادبی و … بزنید تا مسلط شوید ، برای یادگیری قواعد ، حسابی تست بزنید .

درس عربی را هم بهتر است به صورت مبحثی بخوانید ، ست زیاد بزنید و لغات را زیاد مرور و تمرین کنید .

درس زبان انگلیسی را باید به صورت مستمر بخوانید ، تست های زیادی را حل کنید ، برای خواندن لغات از شیوه های متنوعی استفاده کنید مانند روش تیک 8 و … . از فلش کارت و دفترچه هم می توانید برای خواندن لغات استفاده کنید .

برای درس دین و زندگی باید مبحث آیات و روایات را دقیق بخوانید . تست های زیادی را در درس زین و زندگی باید حل کنید و گزینه های هر تست را به طور دقیق تحلیل و تفاوت و شباهت هایشان را بررسی کنید .

 


همچنین ببینید: ضرایب دروس کنکور تجربی