با فرا رسیدن زمان ثبت نام در کمکور تعداد زیادی از افراد داوطلب شرکت در کنکور می شوند وبه ثبت نام در این آزمون مهم و سرنوشت ساز می پردازند. تعداد کمی از افرادی که شرایط شرکت در کنکور را دارند و داوطلب هستند که در این آزمون شرکت کنند ، افراد دارای معلولیت هستند. سازمان سنجش برای این افراد مزایا و سهمیه ای را در نظر گرفته است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

معلولین در کنکور

سازمان سنجش هرسال آزمون کنکور سراسری را برگزار می کند. برای شرکت در کنکور داوطلبان باید چند ماه قبل از شرکت در آزمون ، ثبت نام کنند. هنگام ثبت نام موارد زیادی را باید علامت زد که هر شخص با توجه به شرایطش  فرم های ثبت نام را پر می کند. تعدادی از افراد شرکت کننده در کنکور دارای معلولیت هستند که معلولیت آن ها می تواند شنیداری ، دیداری ، حرکتی و یا هر نوع معلولیت دیگری باشد . برای اینکه این افراد مانند سایر داوطلبان بتوانند در این آزمون شرکت کنند باید شرایط برای آن ها مهیا باشد. بنابراین سازمان سنجش گزینه ای را تحت عنوان معلولیت در فرم ثبت نام قرار داده که این افراد باید آن را علامت گذاری کنند تا بتوانند از مزایای مربوط به سهمیه معلولین بهره مند شوند و همچنین همچنین شرایط لازم برای شرکت در جلسه کنکور برای آن ها فراهم شود.

پس همان طور که گفتیم تعدادی از افراد شرکت کننده در کنکور دارای معلولین هستند و برای اینکه عدالت برای تمامی افراد رعایت شود باید شرایط و امکانات خاصی را برای این افرد در نظر بگیرند.

معلولین در کنکور

افراد دارای معلولیت می توانند یکی از این معلولیت ها را داشته باشند: ناشنوایی ، نابینایی ، کم شنوایی ، قطع عضو ، بیماری اوتیسم و …

رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد

برای همه آن ها امکاناتی مانند استفاده از سهمیه منطقه 3 ، استفاده از منشی برای خواندن و جواب دادن به تمام سوال ها ، داشتن وقت اضافه و بیشتر و … توسط سازمان سنجش در نظر گرفته شده است.

افراد دارای معلولیت برای اینکه بتوانند از این مزایا استفاده کنند باید معلولیت آن ها توسط سازمان بهزیستی تایید شود. به این صورت که آن ها به سازمان بهزیستی مراجه می کنند و مدارک پزشکی خود را به آن ها تحویل می دهند ، سازمان بهزیستی مدارک پزشکی را بررسی کرده و پس از انجام معاینات لازم تاییدیه لازم را می دهد.

افراد دارای هر کدام از معلولیت باید شدت معلولیت خود را به یکی از این شدت ها (خفیف ، متوسط ، شدید ، خیلی شدید ) تقسیم کنند و در فرم ثبت نام سازمان سنجش آن را قید کنند . این تقسیم بندی نیز توسط سازمان بهزیستی انجام م شود . امکاناتی که افراد با شدت معلولیت متفاوت دریافت می کنند با یکدیگر متفاوت است.

سهمیه معلولین در کنکور 1402 به چه صورت است ؟ همه افراد دارای معلولیت در سهمیه منطقه 3 قرار میگیرند.

سهمیه منطقه یعنی اینکه این افراد به جای اینکه با کل داوطلبان شرکت کننده در کنکور رقابت کنند فقط با افرادی رقابت می کنند که جز منطقه 3 به حساب می آیند . به منطقه 3 منطقه محروم نیز گفته می شود.

چه امکاناتی برای معلولین در سر جلسه کنکور در نظر گرفته شده است؟

افراد نابینا : برای افراد نابینا با شدت شدید و خیلی شدید منشی و وقت اضافه زیادی در نظر گرفته شده است که منشی بتواند سوالات را برای داوطلب بخواند و پاسخی که داوطلب می دهد را در برگه یادداشت کند. اما برای افراد نابینا با شدت متوسط و یا خفیف سوالات با چاپ درست به آن ها داده می شود و برای افراد متوسط مقداری وقت اضافه در نظر گرفته می شود.

برای افرادی که معلولیت شنوایی با شدت زیاد و خیلی زیاد دارند ، رابط و وقت اضافه در نظر گرفته شده است.

افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی در صورتی که معلولیت آن ها مربوط به دست ها باشد برای آن ها منشی و وقت اضافه در نظر گرفته می شود اما اگر معلولیت اندام های تحتانی (پاها) باشد هیچ شراط ویژه ای برای آن ها در نظر گرفته نمی شود.

افراد اوتیسم نیز باید در محیطی آرام و خلوت به آزمون خود پاسخ بدهند.

 

همچنین ببینید: ثبت نام کنکور بدون شناسنامه عکس دار