تعداد سوالات و ضرایب دروس کنکور تجربی

کنکور تجربی ، دومین آزمونی است که برگزار می شود و تعداد بسیاری از دانش آموزان در این رشته با یکدیگر به رقابت می پردازند . به دلیل وجود رشته های پرطرفداری مثل رشته های پزشکی و پیراپزشکی تعداد ، تعداد زیادی از دانش آموزان هنگام انتخاب رشته نهم ، رشته تجربی را انتخاب می کنند .

  • برای اطلاع از نحوه انتخاب رشته نهم به دهم می توانید مقاله انتخاب رشته نهم موجود در سایت را مطالعه کنید .

رشته ی تجربی بیشترین متقاضی و شرکت کننده را بین همه ی رشته ها دارد ، از این رو رقابت در این رشته بسیار سنگین است و داوطلبان باید حسابی خود را برای این رقابت سخت  درکنکور تجربی آماده کنند . مهم ترین و اولین اصل برای پیروزی در این رقابت و موفقیت در کنکور برنامه ریزی صحیح و تلاش و مطالعه مستمر است . برای اینکه بتوانید درست برنامه ریزی کنید و از زمانتان بیشترین بهره را ببرید باید ابتدا هدف خود را بشناسید و هدفمند برنامه ریزی کنید . یکی از مواردی که به شما در این زمینه کمک خواهد کرد اطلاع داشتن از زیرگروه رشته های دانشگاهی که به آن ها علاقه دارید و دانستن ضرایب دروس در آن زیرگروه  است .

رشته تجربی دارای  5 زیرگروه می باشد . ضریب دروس عمومی در تمامی این زیرگروه ها یکسان است . اما ضریب دروس اختصاصی در زیرگروه های مختلف متفاوت است و همین امر باعث می شد تا رتبه و تراز داوطلب در زیرگروه های مختلف ، متفاوت باشد .

کنکور تجربی شامل دو دفترچه سوالات مجزای عمومی و اختصاصی است . دفترچه عمومی شامل 100  سوال از درس های زبان وادبیات فارسی ، زبان عربی ، دین و زندگی و زبان انگلیسی است . مدت زمان پاسخگویی به سوالات این دفترچه  75 دقیقه است که داوطلبان بر اساس استراتژی خود این زمان را برای پاسخگویی مدیریت می کنند .

  • ضرایب دروس عمومی برای تمامی رشته ها و تمامی زیرگروه ها یکسان است .
  • ضرایب دروس اختصاصی سه برابر دروس عمومی در کنکور تاثیر دارند یعنی ضرایب دروس عمومی ضربدر 1 می شوند و یک برابر حساب می شوند اما ضرایب دروس اختصاصی ضربدر 3 می شوند و سه برابر محاسبه می شوند .

ضرایب دروس عمومی در کنکور تجربی

عنوان درس ضریب درس
زبان و ادبیان فارسی 4
زبان عربی 2
علوم و معارف اسلامی 3
زبان انگلیسی 2

 

  • اقلیت های دینی ( کلیمی ، مسیحی ، زرتشتی و … ) باید سوالات معارف دینی خودشان را به جای سوالات فرهنگ و معرف اسلامی پاسخ بدهند .
  • ضریب این دروس برای اقلیت های دینی و کسانی که سایر زبان ها غیر از زبان انگلیسی را انتخاب کرده اند به همین صورت است .

همچنین بخوانید: تعداد سوالات و ضریب دروس ریاضی

دروس اختصاصی نسبت به دروس عمومی در کنکور مهم تر هستند به این دلیل که ضرایب دروس اختصاصی رشته تجربی (زیست شناسی ، زمین شناسی ، ریاضی ، فیزیک و شیمی )  سه برابر ضرایب دروس عمومی در نتیجه کنکور تاثیر می گذارد . رشته تجربی 5 زیرگروه دارد و ضرایب دروس اختصاصی در این پنج زیر گروه به شرح زیر است :

در زیر گروه 1 رشته تجربی : ضریب درس زمین شناسی 0 ، ضریب درس ریاضی 2 ، ضریب درس زیست شناسی 4 ، ضریب درس فیزیک 2 و ضریب درس شیمی 3 است .

در زیر گروه 2 رشته تجربی : ضریب درس زمین شناسی 1 ، ضریب درس ریاضی 3 ، ضریب درس زیست شناسی 4 ، ضریب درس فیزیک 2 و ضریب درس شیمی 4 است .

در زیرگروه 3 رشته تجربی : ضریب درس زمین شناسی 4  ، ضریب درس ریاضی 3 ، ضریب درس زیست شناسی 2 ، ضریب درس فیزیک 2 و ضریب درس شیمی 2 است .

در زیر گروه 4 رشته تجربی : ضریب درس زمین شناسی 1 ، ضریب درس ریاضی 4 ، ضریب درس زیست شناسی 2 ، ضریب درس فیزیک 3 و ضریب درس شیمی 2 است .

در زیرگروه 5 رشته تجربی : ضریب درس زمین شناسی 1 ، ضریب درس ریاضی 3 ، ضریب درس زیست شناسی 2 ، ضریب درس فیزیک 2 و ضریب درس شیمی 2 است .

چرا اطلاع از ضرایب دروس اهمیت دارد ؟

ابتدا شما باید علاقه خود را نسبت به رشته تحصیلی و شغل آینده خود پیدا کنید . وقتی هدف و علاقه شما مشخص شود شما می توانید به دفترچه راهنما مراجعه کنید و زیرگروه رشته مورد علاقه خود را پیدا کنید . با پیدا کردن زیرگروه رشته مورد علاقه ، شما بهتر و درست تر می توانید برای مطالعه دروس برنامه ریزی کنید ، به این صورت که شما زمان و انرژی بیشتری را صرف مطالعه دروسی خواهید کرد که ضریب بیشتری را در زیرگروه رشته مورد علاقه شما داشته باشد و همچنین تست های بیشتری را در این دروس حل خواهید کرد و در این دروس تسلط پیدا خواهید کرد .

همچنین اطلاع داشتن از ضرایب دروس به شما کمک می کند تا رتبه و درصد دروس را در کارنامه آزمون های آزمایشی در زیرگروه مورد نظرتان بررسی کنید و بتوانید رتبه کنکور خود را هم تا حدودی تخمین بزنید . در تحلیل کارنامه آزمون ها ، دانستن تمامی موارد از جمله ضرایب دروس الزامی است . بهتر است مشاوری باتجربه کارنامه ی آزمون هایتان را تحلیل کند . برای این کار می توانید با واحد مشاوره مجموعه نگرش (بهترین واحد مشاوره جنوب کشور) تماس بگیرید .

از آنجا که در رشته تجربی بیشتر داوطلبان برای قبولی در رشته های پزشکی و پیراپزشکی با یکدیگر رقابت می کنند بنابراین ضرایب دروس در زیرگروه 1 از اهمیت بیشتری برخوردار است .

  • برای اطلاع از زیرگروه رشته مورد علاقه تان می توانید مقاله ی رشته های تجربی که در سایت موجود است را مطالعه کنید . در این مقاله لیست رشته های تجربی در هر کدام از پنج زیرگروه را در اختیارتان قرار داده ایم .