ظرفیت مازاد دانشگاه چیست؟ تفاوت مازاد و پردیس چیست؟ برای جواب به این سوالات با نگرش همراه باشید.

در زمان انتخاب رشته سوالات زیادی ذهن داوطلبان کنکور را درگیر می کند. سوالاتی مثل: چه رشته های دانشگاهی وجود دارد؟ چه دانشگاه هایی وجود دارد ؟ شهریه دانشگاه ها به چه صورت است ؟ و … .

و یکی از مهم ترین سوالاتی که پیش می آید این است که ظرفیت مازاد دانشگاهی چیست؟ کدام دانشگاه ها ظرفیت مازاد دارند؟ دانشجویان پدیرفته شده کجا تحصیل می کنند؟ چه میزان شهریه را پرداخت می کنند؟ آیا مدرکی که این دانشجویان کسب می کنند معتبر است یا خیر؟ و …. .

در این مقاله قصد داریم به طور کامل ظرفیت مازاد دانشگاه ها را برای شما توضیح دهیم.

ظرفیت مازاد دانشگاه

برخی از دانشگاه های علوم پزشکی که واحد پردیس خودگردان ندارند به صورت ظرفیت مازاد دانشجو می پذیرند. مثلا دانشگاهی که 30 نفرظرفیت پذیرش دانشجو دارد می تواند 15 نفر دیگر را به صورت ظرفیت مازاد نیز بپذیرد.

دانشجویانی که به صورت ظرفیت مازاد پذیرفته شده اند در کنار دانشجویان دوره روزانه تحصیل می کنند و سر یک کلاس می نشینند و اساتید و همه چیز آن ها یکی است اما تفاوت این دو گروه در پرداخت شهریه است. دانشجویان ظرفیت مازاد باید شهریه پرداخت کنند و این شهریه تقریبا برابر با شهریه واحد های پردیس خودگردان دانشگاه هاست. البته شهریه مربوط به ظرفیت مازاد را خود دانشگاه ها تعیین می کنند. محل تشکیل کلاس های واحد پردیس خودگردان جداگانه است و در دانشکده های پردیس خودگردان تشکیل می شوند.

دانشجویان پذیرفته شده ظرفیت مازاد با توجه به اینکه شهریه بالایی را پرداخت می کنند از امکانات خوبی نیز بهره مند می شوند.

قبولی در ظرفیت مازاد هم با توجه به شرکت در کنکور و کسب رتبه لازم برای قبولی است و این طور نیست که بدون توجه به ربته و صرفا با پرداخت شهریه بشود تحصیل کرد.

ظرفیت مازاد دانشگاه چیست

اعتبار مدرک ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد

با توجه به اینکه دانشجویان ظرفیت مازاد به همراه دانشجویان دوره روزانه در یک کلاس هستند و اساتید آن ها و  تمامی امکانات آموزشی آن ها یکی است بنابراین از نظر اعتبار مدرک می توان گفت که مدرک ظرفیت مازاد نیز مانند دوره روزانه معتبر است و دانشجویان ظرفیت مازاد هم می توانند در آزمون های ارتقای شغلی و … شرکت کنند و هیچ مشکلی از بابت اعتبار مدرک ندارند ، هر چند که در مدرک آن ها عنوان فارغ التحصیل شده دوره ظرفیت مازاد قید می شود.

شرایط نقل و انتقال و مهمانی پذیرفته شدگان ظرفیت مازاد:

دانشجویان ظرفیت مازاد می توانند با شرط موافقت دانشگاه های مبدا و مقصد انتقالی بگیرند و یا در شهری برای تحصیل مهمان شوند.

ظرفیت مازاد در دانشگاه های آزاد

در دانشگاه های آزاد منظور از ظرفیت مازاد همان واحد های پردیس خودگردان است. دانشجویان پذیرفته شده در واحد های پردیس خودگردان دانشگاه آزاد دو برابر دانشجویان دانشگاه آزاد شهریه پرداخت می کنند. مثلا اگر هزینه تحصیل در رشته ای در دانشگاه آزاد 10 میلیون تومان باشد ، دانشجویان واحد های پردیس خودگران همان رشته ترمی ، 20 میلیون تومان پرداخت می کنند.

در ادامه می خواهیم دانشگاه هایی که ظرفیت مازاد دارند را به شما معرفی کنیم :

ظرفیت مازاد مخصوص دانشگاه هایی است که رشته های پزشکی و پیراپزشکی را دارند . در واقع ظرفیت مازاد مربوط به رشته های شاخه های پزشکی است.

دانشگاه شاهد تهران ، دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی ، دانشگاه علوم پزشکی اراک ،دانشگاه علوم پزشکی ایران ، دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، دانشگاه علوم پزشکی البرز ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان دارای ظرفیت مازاد برای پذیرش هستند.

همچنین ببینید: ثبت نام کنکور بدون شناسنامه عکس دار