تعداد سوالات و ضرایب دروس کنکور ریاضی

کنکور ریاضی اولین کنکوری است که هر سال برگزار می شود . کنکور تجربی پرمتقاضی ترین کنکور است و بعد از آن ، کنکور ریاضی بیشترین تعداد داوطلب را دارد . داوطلبان کنکور یک سال کامل به طور فشرده درس می خوانند تا بتوانند نتیجه ای مطلوب در کنکور کسب کنند . یکی از اصولی ترین و مهم ترین کارهایی که باید برای کسب نتیجه دلخواه در کنکور انجام داد ، برنامه ریزی درست برای کنکور است . از مقدماتی ترین کارها برای برنامه ریزی در کنکور نیز ، مطالعه بودجه بندی و ضرایب دروس در کنکور است .

کنکور ریاضی سه زیر گروه دارد که ضرایب دروس اختصاصی برای هر کدام از این زیرگروه ها متفاوت است . اما ضرایب دروس عمومی در تمام زیرگروه ها یکسان است . رتبه و تراز داوطلبان در هر زیر گروه متفاوت است و علتش همان تفاوت در ضرایب دروس در زیرگروه های مختلف است .

کنکور ریاضی شامل دو دفترچه مجزای دروس عمومی و دروس اختصاصی است . در جلسه کنکور ابتدا دفترچه عمومی را در اختیار شما قرار می دهند تا به آن پاسخ دهید . در دفترچه عمومی 100 سوال از چهار درس ادببات فارسی ، عربی ، دین و زندگی و زبان وجود دارد که داوطلبان باید در مدت 75 دقیقه به آن ها پاسخ بدهند .

  • ضرایب دروس عمومی در تمامی رشته ها و در تمامی زیرگروه ها یکسان است .
  • دروس اختصاصی سه برابر دروس عمومی در کنکور تاثیر دارند . یعنی ضریب دروس عمومی ضربدر 1 و ضریب دروس اختصاصی ضربدر 3 می شود .

ضریب دروس عمومی در کنکور ریاضی

 

عنوان درس ضریب درس

 

زبان و ادبیات فارسی 4
زبان عربی 2
فرهنگ و معارف اسلامی 3
زبان خارجه 2

 

  • اقلیت های دینی ( کلیمی ، مسیحی ، زرتشتی و … ) باید سوالات معارف دینی خودشان را به جای سوالات فرهنگ و معرف اسلامی پاسخ بدهند .

دروس اختصاصی نسبت به دروس عمومی از اهمیت بالاتری برخوردارند بنابراین ضریب آن ها سه برابر در کنکور تاثیر می گذارد . رشته ریاضی سه زیرگروه دارد و ضرایب دروس اختصاصی در این سه زیرگروه به شرح زیر است :

در زیر گروه 1 رشته ریاضی : ضریب درس ریاضی 4 ، ضریب درس فیزیک 3 و ضریب درس شیمی 2 است .

در زیرگروه 2 رشته ریاضی : ضریب درس ریاضی 4 ، ضریب درس فیزیک 3 و ضریب درس شیمی 3 است .

در زیرگروه 3 رشته ریاضی : ضریب درس ریاضی 3 ، ضریب درس فیزیک 2 و ضریب درس شیمی 3 است .

همچنین بخوانید: برنامه ریزی کنکوری ها برای تابستان

اطلاع از ضرایب دروس مهم است چرا که شما می توانید با توجه به علاقه هایتان به رشته های تحصیلی در دانشگاه ، زیرگروه مورد نظر را در دفترچه راهنما پیدا کنید و با توجه به این زیرگروه برای مطالعه خود برنامه ریزی کنید . در این صورت شما برای مطالعه دروسی که در آن زیرگروه ضریب بیشتری دارند ، زمان بیشتری را در برنامه خود اختصاص می دهید و سعی می کنید تسلط زیادی را در تست های آن درس داشته باشید .

اطلاع داشتن از ضرایب دروس همچنین به شما کمک می کند تا رتبه و درصد دروس را در کارنامه آزمون های آزمایشی در زیرگروه مورد نظرتان بررسی کنید و بتوانید رتبه کنکور خود را هم تا حدودی تخمین بزنید . در تحلیل کارنامه آزمون ها ، دانستن تمامی موارد از جمله ضرایب دروس الزامی است . بهتر است مشاوری باتجربه کارنامه ی آزمون هایتان را تحلیل کند  و برای این کار می توانید با واحد مشاوره مجموعه نگرش تماس بگیرید .

برای اینکه بتوانید زیرگروه انتخابی خود را انتخاب کنید ، در ادامه لیست رشته های دانشگاهی رشته ریاضی را در اختیارتان قرار می دهیم تا با مطالعه آن و با توجه به علاقه خود ، زیر گروه مورد نظرتان را انتخاب کنید تا بتوانید با برنامه ریزی اصولی و درست بهترین نتیجه را در کنکور کسب کنید .

رشته های مقطع کارشناسی زیر گروه 1 : هوانوردی ، اقتصاد کشاورزی ، هتلداری ، هنرهای چند رسانه ای ، معماری داخلی ، معارف اسلامی و کلام ، معارف اسلامی و مدیریت ، معارف اسلامی و علوم تربیتی، معارف اسلامی و علوم قرآنی ، معارف اسلامی و اخلاق ، معارف اسلامی و ادیان ، معارف اسلامی و تاریخ ، مربیگری عقیدتی ، مطالعات امنیتی ، معارف اسلامی ، معارف اسلامی تبلیغ و ارتباطات ، فیزیک ، فیزیک مهندسی ، گردشگری ، مددکاری اجتماعی ، فلسفه و کلام اسلامی ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، فلسفه و حکمت اسلامی ، فلسفه و عرفان اسلامی فقه و مبانی اسلامی ، فقه و حقوق (حنفی ، شافعی ، مذاهب اسلامی ، اسلامی، امامی ) ، علوم ( کامپیوتر، مهندسی ، ورزشی ، علوم و مهندسی آب ، انتظامی، تربیتی،سیاسی، فنی امنیت ، قرآن و حدیث ) ، شیعه شناسی ، ضد تروریسم ، علم اطلاعات و دانش شناسی ، روان شناسی ، ریاضیات و کاربردها ، زبان و ادبیات عربی ، تربیت مروج سیاسی ، حسابداری ، حفاظت اطلاعات ، تاریخ ( اسلام ، تمدن ملل اسلامی ) ، ایمنی صنعتی ، پژوهشگری امنیت ، امنیت (اطلاعات ، اقتصادی، بین الملل، نرم ) ، ادیان و مذاهب ، اقتصاد ، الکترونیک و مخابرات دریایی ، آمار و سنجش آموزشی ، آمار، آموزش ابتدایی ، آموزش ریاضی ، آموزش تربیت بدنی ، آموزش فیزیک ، آموزش کودکان استثنایی ، مدیریت ( اطلاعات و ارتباطات ، امور بانکی ، امور گمرکی ، بازرگانی ،  بیمه، بیمه اکو ، دولتی ، صنعتی ، فرهنگی هنری ، کسب و کارهای کوچک ، مالی ، مدیریت و بازرگانی دریایی ) ، مهندسی ( اپتیک و لیزر، انرژی ، برق ، بهره برداری راه آهن ،  پزشکی ، تعمیر و نگهداری هواپیما ، حمل و نقل ریلی ، خط و سازه های ریلی ، مهندسی دریا ، دریانوردی ، راه آهن ، ساخت و تولید ، شهرسازی ، صنایع ، عمران ، کامپیوتر، مهندسی کشتی ، ماشین آلات دریایی ، ماشین های ریلی ، ماشین های صنایع غذایی ، معماری ، مکانیک ، مکانیک بیوسیستم (کشاورزی) ، مکانیزاسیون کشاورزی ، مواد و متالورژی ، نساجی ، نقشه برداری ، هوافضا ) .

رشته های مقطع کارشناسی زیرگروه 2 : مهندسی ایمنی صنعتی ، مهندسی ایمنی و بازرس فنی ، مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار ، شیمی کاربردی ، شیمی محض ، مهندسی معدن ، مهندسی نفت ، مهندسی ایمنی، مهندسی پلیمر، مهندسی شیمی .

رشته های زیرگروه 3 رشته ریاضی : کاردانی‌های اویونیک هواپیما ، الکترونیک هواپیمایی ، شهرسازی ، پالایش گاز ، نقشه برداری ، فنی معدن ، فنی مکانیک ، فنی عمران، فنی عملیات پتروشیمی ، فنی صنایع ، فنی صنایع شیمیایی ، فنی برق ، فنی جوشکاری .