برای ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته مورد علاقتان باید از سدی به نام کنکور عبور کنید و اولین قدم برای شرکت در کنکور و عبور از این سد ، ثبت نام است . برای ثبت نام در این آزمون سرنوشت ساز به یک سری اطلاعات نیاز دارید که یکی از مهم ترین آنها کد سوابق تحصیلی است که در نتیجه کنکور شما هم تاثیرمیگذارد.

کد سوابق تحصیلی چیست؟

کد سوابق تحصیلی در واقع همان نمرات و معدل کتبی دیپلم و پیش دانشگاهی است که  در نتایج کنکور تاثیر دارد و باید در اختیار سازمان سنجش قرار بگیرد .برای دسترسی راحت تر به این اطلاعات سامانه ایدر اختیارتان گذاشته شده که با وارد کردن اطلاعات شخصی میتوان وارد آن شد و نمرات را مشاهده کرد و در صورت صحیح بودن نمرات و معدل آن ها را تایید کرده و کدی را دریافت کنید که در همان کد سوابق تحصیلی است که در روند ثبت نام کنکور به آن نیاز دارید.

 

کد سوابق تحصیلی شامل چه کسانی میشود ؟

دریافت کد سوابق تحصیلی برای داوطلبان کنکور که مدرک دیپلم خود را از سال 84 به بعد و همچنین مدرک پیش دانشگاهی خود را از  سال 91 به بعد گرفته اند و در رشته های ریاضی ، تجربی وانسانی تحصیل کرده اند ،ضروری است.

داوطلبانی که مدرک خود را قبل از سال 84 دریافت کرده اند ، دانش آموزانی که در رشته های فنی حرفه ای و کاردانش تحصیل کرده اند وکسانی که مدرک دیپلم خود را از مدارس غیرایرانی در خارج از کشور دریافت کرده اند نیازی به دریافت کد سوابق تحصیلی ندارند.

نحوه دریافت کد سوابق تحصیلی

برای دریافت کد سوابق تحصیلی میتوانید از طریق 2 سامانه اقدام کنید .

1)dipcode.medu.ir

2)sahat.medu.ir

ابتدا وارد سایت می شوید و گزینه دانش آموز را انتخاب میکنید. سپس کد ملی و شماره خود را وارد کرده و ثبت نام خود را انجام میدهید. پس از ثبت نام پیامکی حاوی نام کاربری ورمز عبور برای شما ارسال می شود .

کد سوابق تحصیلی

 

کد سوابق تحصیلی

 

دریافت کد سوابق تحصیلی

سپس گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید و کد ملی و رمز عبوری که برای شما ارسال شده بود را در این قسمت وارد کنید و وارد سامانه شوید .

نحوه دریافت کد سوابق تحصیلی

برای مشاهده کارنامه و کد سوابق تحصیلی به یک سری اطلاعات فردی نیاز داریم که شامل:

1)نظام آموزشی

بسته به سال اخد مدرک انتخاب میشود . فارغ التحصیلان سال 1398 به بعد نظام جدید محسوب میشوند. و فارغ التحصیلان قبل از سال 98 نظام قدیم به حساب می آیند.

2)کد دانش آموزی

این کد روی کارنامه دانش آموز درج شده است.

3)کد منطقه

شهری که درآن فارغ التحصیل شدید مد نظر است که با جستجو در اینترنت میتوانید کد منطقه مورد نظر را پیدا کنید.

نحوه دریافت کد سوابق تحصیلی

پس از ورود میتوانید اطلاعات خود را مشاهده کنید که شامل کارنامه ، معدل ، نمرات میشود.

در صورتی که این اطلاعات صحیح باشد میتوانید اطلاعات خود را تایید کرده و کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کنید. اما در صورتی که اطلاعات شما نادرست باشد باید آن ها را ویرایش کرده و سپس تایید کنید.

 کد سوابق تحصیلی

مراحل مروبط به سامانه دوم که همان سایت ساهت است نیز به همین صورت است.

اهمیت دریافت کد سوابق تحصیلی

سوابق تحصیلی در کنکور تاثیر دارد و در نتیجه کنکور اثرگذار است که این تاثیر برای کنکور سال 1401 ، 30% و به صورت مثبت است.

 

همچنین ببینید: کلاس آنلاین کنکور