مدیریت زمان در آزمون های تستی | این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که برای موفقیت در کنکور و بدست آوردن رشته دلخواه و مورد علاقه تنها آمادگی علمی کفایت نمی کند و زمان محدود آزمون باعث می شود که داوطلبان نتوانند به سؤالاتی که جواب آنها را می دانند پاسخ گو باشند و باید حتما به مدیریت زمان در کنکور توجه ویژه ای داشت.  یکی از تفاوت های اساسی کنکور با امتحانات تشریحی مدرسه زمان محدود پاسخ گویی به سؤالات خواهد بود پس بدون شک  یکی از مهم ترین نکات برای موفقیت در هر آزمون را می توان نحوه مدیریت زمان در آن آزمون معرفی کرد. بسیاری از دانش آموزان پس از پایان آزمون چند جمله تکراری دارند. “وقت کم آوردم“، “عجله کردم و تعدادی تست رو غلط زدم“، “نتونستم وقتم رو در جلسه مدیریت کنم“، “روی یک سؤال بیش از حد وقت گذاشتم و به بقیه سؤالات نرسیدم” و جملات این چنین.

بنابراین با توجه به همین مثال های ساده و متأسفانه همه گیر اهمیت بالای مدیریت زمان مشخص می شود و هر دانش آموز در طول سال تحصیلی و در آزمون های آزمایشی باید نحوه مدیریت کردن زمان را به خوبی یاد بگیرد تا سؤالی را به دلیل کمبود وقت از دست ندهد و با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به ارائه تکنیک های مؤثری در خصوص مدیریت زمان پرداخته ایم.

مدیریت زمان در آزمون های تستی

مدیریت زمان در کنکور تجربی

موفقیت در کنکور به چندین عامل بستگی دارد و دانش تنها بخشی از این پازل چند تکه است. بنابراین داوطلب باید روش های اصولی مدیریت کردن زمان را به خوبی یاد بگیرد و بتواند آن را به درستی اعمال کند.

تکنیک ضربدر منها

پس از خواندن سؤالات در کنکور 3 حالت در ذهن ما شکل می گیرد. یک، سؤال را بلد نیستم، دو، سؤال را بلد هستم اما وقت گیر است و سه اینکه سؤال را بلدم و قادر به حل کردن آن هستم. پس سؤالات کنکور به سه دسته تقسیم خواهند شد:

دسته اول: سؤالات ساده. همان طور که از اسم دسته اول مشخص است همزمان که سؤال را می خوانید به راحتی می توانید گزینه درست را انتخاب کنید.

دسته دوم: سؤالات زمان بر که به سؤالات شک دار هم معروف هستند یعنی اینکه میزان یادگیری شما در آن مطلب ناقص بوده و باعث می شود بین گزینه ها دچار تردید شوید و عمده کاری که داوطلبان انجام می دهند یک علامت ضربدر در کنار سؤال قرار می دهند تا در پایان وقت مجدداً مورد بررسی قرار دهند و این کار باعث می شود کمتر در پاسخ نامه گزینه های اشتباه را انتخاب کنید.

دسته سوم: سؤالاتی که جواب آنها را بلد نیستیم. این گونه سؤالات را با علامت منفی (منها) مشخص می کنند و حتما از پاسخ آنها در پاسخ نامه خودداری کنید و اصلاً به شانس خود اعتماد نکنید.

مدیریت زمان در آزمون

استراتژی بازگشت

این تکنیک مخصوص آن دسته از داوطلبانی است که در آزمون وقت اضافه می آورند و حالا باید تصمیم بگیرند که این زمان ذخیره شده به کدام درس و کدام سؤال اختصاص پیدا کند. برای این که بتوانید این روش را پیاده کنید ابتدا باید با تکنیک ضربدر منها درجه سختی سؤالات و دسته بندی آنها را انجام داده باشید و با این روش داوطلبان می توانند حداقل 80 درصد از سؤالات وقت گیر را شناسایی کرده و با پاسخ گویی به سؤالاتی که از جواب آنها اطمینان کافی را دارند یک آرامش ذهنی برای خود ایجاد می کنند و باعث افزایش اعتماد به نفس خود شده و بعد از آن می توانند به سؤالاتی که در مرتبه اول نتوانستند پاسخ قاطعی برای آن داشته باشند وقت بگذارند.

تکنیک زمان های نقصانی

این تکنیک به شما کمک می کند تا فرصتی برای مرور و همچنین پاسخ گویی به سؤالات علامت زده شده برای شما فراهم شود. شما با توجه به تجارب خود در آزمون های آزمایشی باید مدت زمان کافی برای پاسخ گویی به هر درس را مشخص کرده باشید و در نتیجه برای استفاده از این روش باید از کل زمان پاسخ گویی که برای هر درس مشخص کرده اید، مقداری از زمان ذخیره کنید تا بتوانید قبل از پایان زمان پاسخ گویی مجدداً به مرور و پاسخ گویی به سؤالات با درجه سخت تر بپردازید.

مدیریت زمان در کنکور تجربی

تکنیک وقفه در آزمون

وقتی زمان زیادی از آزمون می گذرد طبیعی است که انرژی شما تحلیل برود که علاوه بر خستگی ذهنی باعث خستگی جسمی شما هم خواهد شد. زمانی که به مدت طولانی روی صندلی می نشینید باعث اختلال در گردش خون شما می شود و با استفاده از موارد مطرح شده زیر سعی کنید به بازیابی انرژی خود در جلسه آزمون بپردازید:

  • بر روی صندلی بی تحرک نباشید، سعی کنید هر چند دقیقه دست، پا، کمر و گردن خود را تکان دهید.
  • هر نیم ساعت یک بار حتما به صندلی تکیه داده و چشمان خود را ببندید
  • عضلات خود را شُل کنید و نفس های عمیق بکشید. این کار به رفع خستگی ذهنی و جسمی شما غلبه می کند .
  • خوردن مواد قندی به همراه آب را هم در بازه زمانی مناسب فراموش نکنید.

نکاتی که باید قبل از کنکور حتماً رعایت شوند

همانطور که می دانید مدیریت روز و ساعت های باقی مانده تا زمان برگزاری کنکور از جمله مهم ترین فاکتور های موفقیت در کنکور به حساب می روند و ارتباط مستقیمی با عملکرد داوطلبان در روز برگزاری آزمون دارد و باعث می شود که بتوانید از توانایی های خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

درس خواندن روز قبل از کنکور ممنوع

در صورتی که احساس کردید به مطالعه نیاز دارید فقط نکات مهم و خلاص نویسی هایی که در گذشته انجام داده اید را مرور کنید و مطالعه فشرده مطالب در روز آخر باعث آشفته شدن ذهن شما در جلسه آزمون خواهد شد.

شناسایی حوزه امتحانی

در روز قبل از آزمون، حوزه امتحانی خود را شناسایی کنید تا در روز امتحان با آرامش کامل  و به موقع در محل حاضر باشید. آدرس حوزه امتحانی و ما بقی جزئیات بر روی کارت ورود به جلسه ذکر شده است.

شام سبک و خواب کافی قبل از آزمون

شب قبل از آزمون شام سبکی بخورید تا خواب بهتری داشته باشید و در وعده های روزانه هم از نان، سیب زمینی و برنج استفاده کنید. بنابراین برای داشتن دقت و تمرکز لازم غذا و خواب کافی اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت و از هر گونه تمرین و مطالعه در شب قبل آزمون جداً خودداری نمائید.

مدیریت زمان در کنکور

استفاده از نوشیدنی ها قبل از آزمون

نوشیدنی هایی مانند شیر کم چرب، دوغ یا ماست باعث کاهش میزان نگرانی و اضطراب خواهد شد. چای سبز و گل گاو زبان هم تأثیر بسیار خوبی بر روی بدن شما خواهد گذاشت و باعث آرامش هر چه بیشتر شما خواهد شد.

داروهای خواب آور هرگز

تحت هیچ شرایطی از داروهای خواب آور در شب قبل از امتحان استفاده نکنید چون اثرات آن را تا روز آزمون با خود به همراه خواهید برد و برای تسکین درد هایی مانند سر درد حتماً از دم نوش ها استفاده نمائید.

آماده سازی وسایل

چند مداد نرم، تراش، پاک کن، کارت ورود به جلسه، کارت ملی و هر گونه وسایلی که در سر جلسه امتحان نیاز دارید را از شب قبل آماده کنید تا صبح آزمون در زمان آماده شدن خود جهت شرکت در امتحان صرفه جویی کنید.

توصیه های آخر

بهتر است در روز کنکور آب، خرما، فندق و بادام به همراه داشته باشید تا به فراخور زمان در جلسه امتحان مصرف کنید. همچنین برای جلوگیری از اشتباه وارد کردن جواب سؤالات به پاسخ نامه، سؤالات را به ترتیب دفترچه سؤالات جواب دهید.

نکته مهم و آخر اینکه به پرسش هایی که در همان ابتدای خواندن سؤال پاسخ داده اید شک نکنید و بر نگردید و بطور معمول اولین حدس صحیح ترین حدس است بنابراین مرور دوم را فقط معطوف سؤالاتی کنید که به آنها پاسخ نداده اید.

همچنین ببیندید: مباحث پر تکرار کنکور تجربی