تأثیر معدل در کنکور موضوع اصلی این مطلب میباشد با ما همراه باشید/

از جمله مهم ترین مواردی که داوطلبان کنکور هر ساله به آن توجه زیادی می کنند و جزء دغدغه های اصلی آن ها تبدیل شده، میزان تأثیر معدل در کنکور است. همان طور که می دانید این موضوع به میزان موفقیت شما در امتحانات نهایی بستگی دارد.

بطور کلی دانش آموزانی که مدرک دیپلم آن ها از سال 1384 به بعد باشد و مدرک پیش دانشگاهی خود را تا قبل از سال 1391 اخذ کرده باشند، مشمول اعمال سوابق تحصیلی 40 درصدی نسبت به سوابق تحصیلی فعلی داوطلب می شوند که به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی در نظر گرفته می شود.

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور

به سبک و سیاق سال های گذشته در کنکور 1401 نیز، قسمتی از نمره نهایی مخصوص هر داوطلب، شامل تأثیر سوابق تحصیلی فرد می شود. تأثیر معدل در کنکور بحث تازه ای نیست و در چند سال گذشته با توجه به اصرار آموزش و پرورش در خصوص حذف تدریجی کنکور سراسری، اثر بخشی مستقیم نمرات نهایی امتحانات دو سال پایانی دانش آموزان در مقطع متوسطه، در نتیجه نهایی کنکور در دستور کار قرار گرفته است.

تأثیر معدل در کنکور

اما چگونگی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی در سال های اخیر دچار تغییرات به نسبت زیادی شده است. از جمله این تغییرات، تغییر میزان تأثیر سوابق تحصیلی از 15 به 25، از 25 به 30 و در نهایت 40 درصد است و همچنین تغییراتی در خصوص چگونگی مثبت بودن تأثیر معدل نیز در چند سال گذشته مورد بحث بوده است.

میزان تأثیر معدل در کنکور سال 99 توسط سازمان سنجش آموزش از طریق دفترچه کنکور سراسری و همچنین از وب سایت رسمی آن اعلام شد و در اطلاعیه ای میزان تأثیر سوابق تحصیلی کنکور سراسری 99 را مشابه با سال قبل آن یعنی سال 98 اعلام کرد که با توجه به این اطلاعیه میزان تأثیر معدل امتحانات نهایی در کنکور حداکثر 30 درصد بوده است و 25 درصد به صورت تأثیر مثبت برای داوطلبانی که از سال 1384 به بعد مدرک دیپلم را دریافت کرده اند و داوطلبانی که تا قبل از سال 1391 مدرک پیش دانشگاهی خود را اخذ نموده اند نهایتاً 5 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب اثر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ شد تا در مجموع یک داوطلب حداکثر 30 درصد تأثیر مثبت سوابق تحصیلی خود را در کارنامه نهایی کنکور سراسری داشته باشد.

تأثیر معدل در کنکور

نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1401

میزان تأثیر معدل در کنکور 1401 نیز در دفترچه کنکور سراسری و وب سایت سازمان سنجش آموزش اعلام خواهد شد. طبق آخرین جلسه شورای عالی انقلاب میزان تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1401، سقف 40 درصد با تأثیر مثبت در نظر گرفته می شود.

در چه صورت باید از قطعی بودن تأثیر سوابق تحصیلی نگران شد؟

نیاز به گفتن نیست که رقابت در کنکور سراسری تا چه اندازه سنگین تر از امتحانات نهایی است. هر ساله داوطلبان زیادی هستند که در دروس مختلف موفق شده اند نمره نهایی 20 را دریافت کنند اما داوطلبان بسیار کمی هستند که می توانند به تمامی سؤالات یک درس کنکور سراسری پاسخ 100 درصدی دهند.

بد نیست بدانید که در کنکور سراسری برای هر داوطلب نمره تراز شده حساب می شود در نتیجه معدل 20 در امتحانات نهایی به معنای ضمانت موفقیت داوطلب در کنکور نخواهد بود. همچنین با توجه به آمار منتشر شده توسط آموزش و پرورش، میانگین معدل امتحانات نهایی در رشته ریاضی در بازه 5/12 تا 5/14، در رشته تجربی بین 5/11 تا 5/13 و در رشته انسانی در محدوده 5/8 تا 5/11 می باشد.

در نتیجه وجود معدل بالای 14 هم به معنای پیشتازی نسبت به نیمی از داوطلبان کنکور سراسری است. البته در نظر داشته باشید اگر به تأثیر 60 درصدی دروس کنکور در نمره نهایی آزمون سراسری و همچنین میانگین درصد دروس در کنکور سراسری توجه کنیم باز هم داوطلبانی هستند که برای کسب حداقل 50 درصد دروس عمومی و بیش از 40 درصد دروس اختصاصی، برنامه ریزی می کنند پس این نکته را د ر نظر داشته باشید که بهتر است برای تأثیر قطعی معدل به دنبال راه های افزایش معدل باشید.

تأثیر 60 درصدی معدل در کنکور

مشمولان تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1401

داوطلبان کنکور 1401 همانند سنوات گذشته به دو دسته تقسیم می شوند:

دسته نخست داوطلبان نظام قدیم هستند یعنی کسانی که قبل از سال تحصیلی 98-97 فارغ التحصیل شده باشند و از بین این افراد کسانی مشمول تأثیر مثبت 40 درصدی معدل در کنکور می شوند که دیپلم خود را از سال 1384 به بعد اخذ کرده باشند.

دسته دوم داوطلبان نظام جدید هستند که به عنوان اولین سری از فارغ التحصیلان آن در کنکور 98 ثبت نام کرده اند و تأثیر 40 درصدی سوابق تحصیلی شامل حالشان خواهد شد.

دو نکته مهم را در نظر داشته باشید که تأثیر کامل سوابق تحصیلی فقط برای داوطلبانی است که در رشته تحصیلی خود در دبیرستان، کنکور می دهند و در صورت تغییر رشته میزان تأثیر سوابق تحصیلی کمتر خواهد شد و برای افرادی که در رشته های فنی و کار دانش دیپلم اخذ کرده اند تأثیر صفر درصدی سوابق تحصیلی را خواهیم داشت.

نکته مهم دیگر این است که بنا بر قوانین و شرایط موجود در ثبت نام کنکور 1401 ،تمامی داوطلبان سهمیه مناطق، سهمیه ایثار گری 25 درصدی و سهمیه ایثار گری 5 درصدی مطابق مواردی که در بالا ذکر شد، سوابق تحصیلی شامل حالشان می شود.

افزایش معدل کتبی داوطلبان کنکور 1401

در دو سال اخیر، وزارت آموزش و پرورش به داوطلبانی که نگرانی زیادی نسبت به پایین بودن معدل خود در امتحانات نهایی داشته اند و همچنین به واسطه آن وارد شدن آسیب به نتیجه کنکور سراسری، پیشنهاد طرح ترمیم معدل را داد. داوطلبان کنکور سراسری با شرکت در این طرح می توانند در درس هایی که نمره نهایی پایین کسب کرده اند، امتحان مجدد دهند و در صورت کسب نمره بالاتر، نمره جدید ملاک سازمان سنجش در تأثیر سوابق تحصیلی خواهد بود.

تأثیر 60 درصدی معدل در کنکور

بنا بر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأکید بر میزان افزایش یادگیری دانش آموزان است که باید به نسبت کافی سوابق تحصیلی خود را افزایش دهند.

دکتر سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تأثیر 60 درصدی معدل در کنکور اذعان داشت تغییرات یک باره با بازخورد منفی روبرو خواهد شد و همچنین سبب آسیب قشر مناطق محروم و عده زیادی از داوطلبان می شود و با این طرح کنکور در جای خود باقی می ماند اما تمرکز اصلی بر روی دروس اختصاصی خواهد رفت.

40 درصد سهم ارزیابی سازمان سنج و 60 درصد باقی مانده به آموزش و پرورش و نمرات کسب شده در دروس عمومی و اختصاصی خواهد بود. همچنین محمد محمدیان عضو شورای انقلاب فرهنگی در خصوص این طرح اعلام کرد که اعمال 60 درصدی سوابق تحصیلی این طرح با تراز بندی مناطق در بازه ی زمانی 5 ساله اجرایی خواهد شد تا دچار برگزاری دو کنکور نشویم.