کنکور همیشه از جمله اصلی ترین دغدغه های دانش آموزان و همچنین والدین آنها بوده است و کنکور سراسری برای کلیه داوطلبان، بسیار سرنوشت ساز است که در این آزمون داوطلبان شاهد نتیجه سال ها تلاش و درس خواندن خود خواهند بود. کنکور 1401 هم دومین آزمونی است که در آن هر دو گروه نظام آموزشی قدیم و جدید به طور یکپارچه با هم به رقابت می پردازند. اما یکی از رایج ترین و مهم ترین سؤالات این روزها در خصوص زمان برگزاری کنکور 1401 است. در این مقاله سعی داریم آخرین اخبار در خصوص تاریخ کنکور 1401 را بررسی کنیم.

تاریخ ثبت نام کنکور 1401

داوطلبان کنکور 1401، در هر 5 گروه آزمون آزمایشی علوم تجربی، ریاضی و فنی، انسانی، هنر و زبان باید در هفته پایانی بهمن ماه 1400 اقدام به ثبت نام برای شرکت در کنکور سراسری 1401 از طریق سایت رسمی سازمان سنجش آموزش کشور نمایند.

ثبت نام کنکور سراسری در هر سال به طور رایج و معمول ا تاریخ اعلام شده لغایت تا 10 روز پس از آن ادامه پیدا می کند که همین فرصت نیز در بیشتر اوقات تمدید می شود و داوطلبانی که ظرف مدت 10 روزه اعلام شده موفق به تکمیل مدارک مربوطه جهت ثبت نام نشده اند در فرصت دوم شانس ثبت نام پیدا خواهند کرد.

در نظر داشته باشید کلیه داوطلبان باید واجد شرایطی که از طریق سازمان سنجش آموزش کشور در دفترچه راهنمای ثبت نام اعلام می شود، باشند و باید مدرک تحصیلی خود را تا تاریخی که در دفترچه راهنمای ثبت نام مشخص شده (شهریور ماه 1401) دریافت کرده و در غیر این صورت ثبت نام آنها از طریق سازمان سنجش آموزش کشور لغو خواهد شد.

مدارک لازم جهت ثبت نام کنکور 1401

اطلاعات تحصیلی و اطلاعات فردی

کد نظام وظیفه برای آقایان

مدارک مربوط به سهمیه

دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی

برای اخذ کد سوابق تحصیلی پایه دوازدهم می توانید از طریق سایت dipcode.medu.ir اقدام نمایید. به طوری که کلیه داوطلبانی که دیپلم خود را از سال 84 به بعد دریافت نموده اند و تمام داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را بین سال های 91 تا 97 گرفته اند، با مراجعه به وب سایت ذکر شده می توانند نسبت به دریافت کد سوابق تحصیلی خود جهت وارد کردن در فرم ثبت نام سازمان سنجش آموزش کشور اقدام نمایند.

برگزاری دو کنکور در آزمون 1401

با توجه به آخرین اخبار اعلام شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور، احتمال برگزاری دو کنکور در آزمون سراسری 1401، محتمل است.

دبیر ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور اعلام کرد: برگزاری دو کنکور در سال تصویب شده است اما این تصمیمات برای کنکور 1400 نیست و اجرایی شدن آن در سال 1401 نیز منوط به طی کردن یک دوره گذار است.

بنا بر صحبت های قائم مقام ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور، تعیین سرنوشت دانش آموزان در چند ساعت برگزاری کنکور، خانواده ها را دچار تنش می کند و برای رفع این اضطراب، مقرر شده است که حداقل 2 بار در سال کنکور برگزار شود و زمان اجرای آن نیز متعاقباً به داوطلبان اطلاع رسانی خواهد شد.

یکی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ذکر این که سازمان سنجش و آموزش کشور می تواند دو بار در سال اقدام به برگزاری کنکور نماید اعلام داشت: در این صورت داوطلبانی که به هر دلیلی امکان حضور در جلسه کنکور را نداشته باشند می توانند از فرصت مجددی استفاده کنند.

کبگانیان با ذکر این نکته که تصمیم گیری ها برای حذف کنکور نیست خاطر نشان کرد: با توجه به این شرایط، اعتقادی که به سامان دهی کنکور و نه حذف آن داریم، نخستین گام جدا کردن سنجش از پذیرش است.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز اظهار داشت: جدا شدن سنجش از پذیرش بدین معنی است که سطح علمی و رتبه فرد تعیین می شود و پیشنهاد شد این رتبه تا بازه زمانی مثلاً حدود 2 سال، معتبر باشد تا داوطلب برای انتخاب رشته و دانشگاه، آزادی عمل داشته باشد.

وی با ذکر این نکته که فرآیند پذیرش حتماً باید از سنجش جدا شود، افزود: برای پرهیز از جنگ روانی که در دوران کنکور رخ می دهد تأکید شد و سازمان سنجش آموزش کشور نیز اعلام آمادگی کرد تا کنکور بیش از یک بار در سال برگزار شود. البته ما علاقه داریم بیشتر از دو بار برگزار شود ولی حداقل دو بار در سال پیشنهاد شد که همه این موارد روند نهایی شدن را طی می کند.

با توجه به اخبار های منتشر شده، کنکور 1401 در دو مقطع برگزار خواهد شد که یکی از این مقطع های زمانی مربوط به برگزاری کنکور مخصوص دروس عمومی و دیگری نیز مخصوص برگزاری کنکور دروس اختصاصی است.

همینطور 60 درصد پذیرش در کنکور به سوابق تحصیلی و امتحانات نهایی پایه دوازدهم در مدرسه اختصاص خواهد یافت.

جدول زمان برگزاری کنکور 1401

زمان دقیق برگزاری کنکور 1401 بنا بر رسم هر ساله توسط سازمان سنجش آموزش کشور تعیین می شود و بنا بر اخبار و اطلاعیه های مختلف به سمع و نظر داوطلبان کنکوری اعلام خواهد رسید.

بر اساس صحبت هایی که در مطالب بالا مشاهده کردید احتمال دارد کنکور 1401 در دو مقطع زمانی مختلف برگزار شود که بعد از مصوب شدن، تاریخ دقیق برگزاری کنکور 1401 به اطلاع کلیه داوطلبان خواهد رسید.

به طور رایج و معمول کنکور های سراسری در هر سال در تیر ماه برگزار می شود و با توجه به زمان های برگزاری سال های گذشته انتظار می رود که کنکور 1401 نیز در روزهای پنجشنبه و جمعه نیمه نخست تیر ماه در 5 گروه آزمون علوم تجربی، ریاضی و فنی، انسانی، هنر و زبان برگزار شود.

همچنین در نظر داشته باشید کلیه داوطلبانی که در مهلت قانونی اعلام شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص ثبت نام، نسبت به تکمیل فرم خود اقدام نموده اند می توانند بعد از برنامه ریزی و مطالعه منابع با اخذ کارت ورود به جلسه کنکور 1401 در این آزمون شرکت کرده و در همچنین به طبع آن در انتخاب رشته کنکور سراسری 1401 پس از کسب حد نصاب های لازم، اقدام نمایند.

تاریخ کنکور 1401

زمان برگزاری کنکور 1401

تاریخ کنکور 1401

نحوه برگزاری کنکور 1401

همان گونه که اشاره کردیم کنکور 1401 در نیمه نخست تیر ماه و در روز های پنجشنبه و جمعه برگزار خواهد شد و به طور معمول، روز پنجشنبه به کنکور ریاضی، انسانی و هنر اختصاص داده می شود و روز جمعه به کنکور تجربی و زبان.

بنابراین هیچ گونه تداخلی در زمان برگزاری کنکور های سراسری در 5 گروه آزمایشی وجود نخواهد داشت و اگر داوطلب در دو و یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده باشد، می تواند در تمامی آن ها حضور به عمل آورد، به این دلیل که آزمون های اصلی در نوبت صبح و آزمون های شناور در نوبت بعد از ظهر برگزار خواهند شد.

تغییرات کنکور 1401

در ادامه مقاله به بررسی کامل تغییرات کنکور 1401 خواهیم پرداخت.

اولین سیاست: جدا شدن سنجش از پذیرش

در سیاست اول، داوطلب بعد از قبولی در یک رشته، در ابتدای امر واحد های دروس پایه مختص آن رشته را خواهد گذراند و اگر نمرات بالایی را در این دروس کسب کرد می تواند به گذراندن دروس اختصاصی رشته مربوطه خود بپردازد. اما در صورت ناکامی در کسب نمرات بالا جهت ادامه روند تحصیلی باید تحصیل در این رشته را به فراموشی بسپارد و رشته ای متناسب با نمرات کسب شده خود انتخاب نماید.

رتبه اعلام شده تا یک بازه زمانی مثلاً 2 ساله اعتبار دارد تا فرد قادر به آزادی عمل بیشتری باشد و بتواند برای انتخاب رشته و دانشگاه خود اقدامات لازم را به عمل آورد.

دومین سیاست : تاثیر 60 درصدی معدل

از جمله تغییراتی که در این شورا مورد صحبت قرار گرفته است، تأثیر 60 درصدی معدل سال آخر تحصیلی پایه متوسطه در نتیجه کنکور سراسری است. جزییات این طرح همچنان به طور واضح و کامل عنوان نشده است اما در ادامه سعی می کنیم بخش های مهمی از آن را بیان کنیم.

اما به یاد داشته باشید که اثر دادن 60 درصدی معدل سال آخر در کنکور های سراسری نیازمند فراهم کردن زیر ساخت های لازم است که به طور معمول نسبت به این قضیه بی توجهی می شود.

سومین سیاست: پذیرش دانشجو در دوره های کاردانی پیوسته

سیاست سوم بر پایه پذیرش کلیه دانشجویان در دوره های کاردانی پیوسته، صرفاً از طریق سوابق تحصیلی صورت می پذیرد. متقاضیان در دوره کاردانی با یک سری موارد و مشکلاتی روبرو شده بودند که علاوه بر تحصیل در هنرستان، ملزم به شرکت در کنکور نیز بودند و چندین دانشگاه از جمله برخی از دانشگاه های آزاد اسلامی و برخی از دانشگاه های فنی و حرفه ای در خصوص ورود افراد به کاردانی پیوسته شرط شرکت در کنکور را در نظر گرفته بودند.

طبق همین موضوع مصوب شده است که پذیرش این دانشجویان طبق سوابق تحصیلی انجام گیرد البته این امر به معنای رها کردن سوابق نیست و همچنان جایگاه مهم خود را خواهند داشت اما از کنکور مستثنی هستند.

چهارمین سیاست: جلوگیری از تبلیغات مؤسسات کنکوری

در سال های گذشته همیشه شایعاتی در خصوص حذف کنکور شنیده شده است تا به واسطه این امر از فعالیت مؤسسات کنکوری جلوگیری به عمل آید. اما موضوع اصلی کیفیت سیستم آموزش است که در صورت جامع بودن، دانش آموزان احتیاجی به مراجعه به مؤسسات کنکوری جهت یادگیری عمیق تر نخواهند داشت.

آخرین سیاست: پذیرش رشته های پزشکی از مقطع لیسانس

سیاست پنجم در خصوص رشته های پزشکی به تصویب رسید و با توجه به توزیع نا برابر و نا متعارف داوطلبان در رشته های گوناگون، انواع مختلف هوش ها در رشته های مختلف احساس می شود.

متاسفانه خانواده ها از هدایت تحصیلی و همچنین رشته ها اطلاعات کاملی ندارند که همین موضوع باعث آسیب رسیدن به آینده دانش آموزان خواهد شد و در جلسه سیاست پیشنهادی پیشنهادی مبنی بر ورود درصدی از کل پذیرش رشته های پزشکی با اولویت دانشگاه های برتر در مقطع لیسانس داده شد که به تصویب نیز رسیده است و پیرو آن متقاضیان می توانند از دوره کارشناسی یکی از رشته های علوم پایه، علوم پزشکی یا مهندسی وارد مقطع دکترای حرفه ای پزشکی شوند.

تأثیر معدل در کنکور 1401

تأثیر معدل در کنکور 1401، چهل درصد خواهد بود که نحوه اجراییات آن برای داوطلبان نظام قدیم و جدید متفاوت خواهد بود:

نظام آموزشی نحوه اثر بخشی معدل
داوطلبان نظام قدیم اعمال 30 درصد سوابق تحصیلی به صورت 25 درصد معدل دیپلم و 5 درصد معدل پیش دانشگاهی می باشد
داوطلبان نظام جدید اعمال 40 درصد سوابق تحصیلی مثبت مدرک دیپلم (مقطع دوازدهم) در کنکور 1401 می باشد

به تازگی صحبت هایی در خصوص تأثیر 60 درصدی معدل در کنکور 1401 شده که تا به این لحظه خبر موثقی در خصوص آن منتشر نشده است.

حذفیات کنکور 1401

سازمان سنجش آموزش کشور هر ساله جهت کاهش حجم مطالب و به طبع آن کاهش اضطراب داوطلبان لیستی با عنوان حذفیات کنکور را منتشر می کند که پیرو آن برخی از صفحات، پاراگراف ها و یا پاورقی های کتب درسی حذف می شوند تا داوطلبان با حجم کمتری از مطالب سر و کار داشته باشند.

تصویر 2، 3 و 4. (زیر هم قرار بگیرند)

سهمیه های کنکور 1401

سهمیه های کنکور 1401 همانند سال های قبل اعمال خواهند شد که جزییات در خصوص سهمیه های کنکور 1401 را می توانید در جدول زیر مشاهده فرمایید: