برای معرفی بهترین کتاب فیزیک برای کنکور با ما همراه باشید. در ابتدا به بررسی کتاب های جامع می پردازیم و کتاب هایی که در این مقاله معرفی می کنیم بیشتر برای کنکوری های 1401 مناسب می باشد و در انتهای مقاله کتاب های مخصوص کنکوری های 1402 و 1403 نیز معرفی خواهیم کرد. هدف ما معرفی کتاب های سطح اول است یعنی کتاب هایی که برای آموزش مناسب هستند.

کتاب جامع فیزیک خیلی سبز

این کتاب در قالب یک جلد ارائه شده است و ممکن است بیشتر دانش آموزان شناختی از این کتاب نداشته باشند و بیشتر با کتاب های 4 جلدی آشنا باشند اما در کتاب جامع فیزیک خیلی سبز، هر سه پایه تحصیلی را در خود جای داده است. کتاب منحصر به فرد و خوبی است که تست هایی که در کتاب عنوان شده گلچین شده هستند و از جمله ویژگی های آن که برای سبک تر شدن کتاب انجام گرفته است این است که از هر نوع سؤال یک یا دو نمونه آورده شده است.

در واقع این کتاب بیشتر مخصوص کسانی است که در فیزیک قوی هستند و یا نیاز به تست های بالا ندارند. شاید برای آموزش سطح اول آنقدر مناسب نباشد اما درس نامه هایی که در کتاب موجود است، مناسب و با کیفیت می باشند و حتی قابل رقابت با درس نامه های کتاب های چند جلدی است اما تعداد تست های آن نسبت به سایر کتاب ها بسیار کمتر است.

در نظر داشته باشید، کسانی که پایه فیزیک آن ها قوی نیست این کتاب مناسب آن ها نخواهد بود و دانش آموزانی که پایه فیزیک قوی تری دارند می توانند از این کتاب به عنوان منبع اولیه از آن استفاده کنند و یادگیری اولیه خود را تکمیل کنند و همچنین از آن به عنوان تست های علامت دار استفاده کنند و برای سطح دوم می توانند به سراغ کتاب نشر الگو بروند.

بهترین کتاب فیزیک برای کنکور

فیزیک گاج

اگر به دنبال این هستید که از هر تیپ سؤال چندین نمونه حل کنید و نیاز به تعداد تست بیشتری برای یادگیری دارید و مفصل تر بودن را بیشتر ترجیح می دهید و به قولی پایه فیزیک شما قوی نیست، کتاب هایی که شما باید استفاده کنید، شامل سه دسته کتاب می شوند، که تمامی آن ها را بررسی خواهیم کرد.

همچنین ببینید: دفتر برنامه ریزی کنکور

کتاب های گاج در دو سری ارائه شده اند و اجازه دهید سری اول را رد صلاحیت کنیم. فیزیک کامل میکرو طلایی گاج رو نسبت به فیزیک میکرو طبقه بندی آن رد صلاحیت می کنیم به این علت که کتاب فیزیک پایه میکرو طبقه بندی گاج نسبت به میکرو طلایی، درس نامه های بهتر، چیدمان تست های به مراتب بهتر و همچنین دسته بندی تست های آن نیز بهتر می باشد که دارای تست های سطح بندی شده است.

توجه داشته باشید که این رد صلاحیت در قیاس دو نوع کتاب فیزیک انتشارات گاج می باشد و صرفاً به لحاظ محتوا و آمار مقایسه ای بین هر دوی این کتاب ها است نه نسبت به کتاب های دیگر از سایر انتشارات.

بهترین کتاب فیزیک برای کنکور

سه دسته کتاب فیزیک کنکور

هر کدام از این سه دسته ها 4 جلدی هستند، یعنی فیزیک پایه دو جلد و فیزیک دوازدهم نیز در دو جلد می باشد.

  • فیزیک پایه میکرو طبقه بندی شده گاج: کسانی که در این درس ضعیف تر هستند شاید بهتر باشد که از این کتاب استفاده کنند. البته یک نقطه ضعف که ممکن است این کتاب نسبت به دو گزینه دیگر داشته باشد، درس نامه های آن می باشد و یک مقدار خلاصه تر است اما درس نامه هایی که دارد در حد نیازی که دارید به شما کمک می کند.

ویژگی مثبت این کتاب این است که تست های آن از آسان به سخت چیده شده و همان طور که اشاره کردیم تست های آن برای افرادی که سطح پایین تری در این درس دارند مناسب است. درس نامه های آن نسبت به کتاب خیلی سبز، رسمی تر است و ممکن است از این منظر خسته کننده باشد اما با توجه به سطح خودتان اگر ضعیف باشد مناسب ترین گزینه است

این کتاب در دو سری پایه و دوازدهم که هر کدام از آن ها شامل 2 جلد می باشند ارائه شده است. در جلد اول، شما فقط شاهد تست هستید. تست های ستاره دار (علامت دار) نیز تعبیه شده است که برای دوران جمع بندی هستند و از نظر تستی کتاب واقعاً کاملی است. در پایان کتاب نیز یک قدم تا صد، در نظر گرفته شده است که می تواند برای کسب درصد های بالا تر کمک کننده باشد و از نظر تست، دست کمی از بقیه کتاب ها ندارد.

در کل تألیف کتاب فیزیک جامع مهر و ماه و فیزیک پایه خیلی سبز، مورد پسند تر می باشد. البته یک نکته را در نظر بگیرید به خصوص برای دانش آموزانی که در کنکور 1402 شرکت خواهند کرد، انتشارات خیلی سبز یک سری کتاب تحت عنوان، آموزش شگفت انگیز را دارد. اگر دانش فیزیک شما ضعیف و حتی خیلی ضعیف است از آموزش شگفت انگیز خیلی سبز  تک پایه استفاده کنید و از میکرو طبقه بندی نیز بهتر است و بعد از اینکه پایه شما قوی تر د به سراغ منبع بالا تر بروید مثل مهر و ماه و یا نشر الگو اما اگر خیلی در فیزیک ضعیف هستید توصیه قطعی ما به شما کتاب آموزش شگفت انگیز خیلی سبز می باشد.

بهترین کتاب فیزیک برای کنکور

  • فیزیک پایه خیلی سبز: در جلد اول فقط شاهد تست ها هستید، هر فصل را به چندین قسمت تقسیم کرده است. به عنوان مثال کار و انرژی را به چند درس و قسمت تقسیم بندی کرده است. در پایان هر آموزش هم آزمونک قرار داده است و در آخر نیز آزمون های جامع را در خصوص همان فصل در نظر گرفته است و همچنین تست های سری Z نیز برای سطح های پیشرفته تر در این کتاب یافت می شود.

بهترین کتاب فیزیک برای کنکور

  • فیزیک جامع مهر و ماه: در این کتاب هم وضعیت مشابه کتاب خیلی سبز است اما با این تفاوت که سؤال و درس نامه در جلد یک قرار داده شده و پاسخ ها در جلد دو هستند. شامل تست های پیشرفته با عنوان هایپر تست می باشد، آزمون های پایان فصل و آزمون های مبحثی نیز مشابه با آنچه که در کتاب خیلی سبز موجود بود دیده می شود.

اگر سطح شما در حد متوسط و بالا تر از آن است می تواند از کتاب های خیلی سبز و یا مهر و ماه استفاده کنید که هر دو کتاب در سطح بسیار خوبی قرار دارند و پا به پای هم رقابت می کنند و انتخاب بین این دو کتاب به نوعی سلیقه ای است و فقط شاید کتاب خیلی سبز از نظر تست سطح پایین تری نسبت به مهر و ماه داشته باشد.

از نظر درس نامه هر دوی کتاب ها کامل هستند و تمامی نکات لازم را در خود جای داده اند. اگر می دانید که سطح شما متوسط است شاید کتاب خیلی سبز مناسب تر باشد اما به گونه ای نیست که اگر به سراغ کتاب مهر و ماه بروید برای شما اذیت کننده باشد و تمام تیپ سؤالات مختلفی که از یک فصل یا یک بخش ممکن است آورده شود را بررسی کرده است، کتاب خیلی سبز نیز همین خصوصیات را دارد و حتی سبک تألیف این کتاب ها مشابه یکدیگر هستند.

مقداری کتاب مهر و ماه نسبت به خیلی سبز رسمی تر است اما از نظر تعداد تست، کتاب خیلی سبز تست های بیشتری را در خود جای داده است. از نظر پاسخ نامه ها نیز در یک سطح هستند و تفاوت قابل ملاحظه ای ندارند و شاید در کتاب مهر و ماه حجم درس نامه ها 10 درصد بالا تر و مفصل تر باشد.

در نظر داشته باشید حتی اگر پایه ضعیفی هم داشته باشید می توانید از کتاب خیلی سبز استفاده کنید اما در خصوص کتاب مهر و ماه این موضوع صدق نمی کند و شاید در نگاه اول مطالب کتاب مهر و ماه سنگین به نظر برسند.

کتاب فیزیک کنکور

کتاب های آزمونی و منابع سطح دو در کنکور

در این بخش در نظر داریم کتاب های آزمونی و منابع سطح دو را با یکدیگر مقایسه کنیم:

  • مهر و ماه
  • فار آزمون
  • سه سطحی قلم چی
  • نردبان خیلی سبز
  • موج آزمون نشر الگو
  • فصل آزمون خیلی سبز

اول از همه کتاب فار آزمون را رد صلاحیت می کنیم. پایه به پایه بصورت جداگانه می باشد و بصورت جامع نیست و متاسفانه کتاب های بلاتکلیفی به شمار می روند. شاید از نظر تستی در درس شیمی کمی قابل قبول باشد اما در فیزیک خیر.

این کتاب ها هم فار تدریس دارند و هم آزمون و در نظر داشته باشید کتابی که فقط برای آزمون در نظر گرفته شده نباید تدریس کاملی داشته باشد و همچنین کتابی که برای تدریس آماده شده، تست های آن باید به دسته بندی های آموزشی مختلفی تقسیم شده باشد و تست ها از ساده به سخت چیده شوند که برای دانش آموز مناسب باشند و به همین دلیل عنوان بلاتکلیف روی آن گذاشته می شود. نه می توان از آن برای تک پایه استفاده کرد به جهت آموزش و نه می توان در فاز جامع از آن استفاده کرد. تنها نکته مثبتی که شاید بتوان از این کتاب استفاده کرد تست های آن باشد.

کتاب دومی که رد صلاحیت می شود، کتاب فیزیک جامع فصل آزمون خیلی سبز است. این کتاب نیز از نظر محتوای آزمون، در سطح همان کتاب خیلی سبز است و در این حالت ترجیح بیشتر به سمت استفاده از آزمون های قلم چی، گاج و آزمون های گذشته می باشد و این کتاب را به شما توصیه نمی کنیم چون سطح آن چیزی به شما اضافه نخواهد کرد و فقط می توانید یک سری آزمون در حد آنچه که در کتاب خیلی سبز دیده اید را مشاهده کنید.

اگر می خواهید کتاب آزمون محور استفاده کنید توصیه می کنیم بیشتر از کتاب موج آزمون استفاده کنید و سطح آزمون های آن به نسبت سایر کتب آزمون مناسب تر است و هم اینکه یک سری درس نامه های خلاصه و مفید را در اول هر فصل در خود جای داده است که برای فاز جمع بندی شما کاملاً می تواند مفید باشد.

آزمون های فصل به فصل و جامع را نیز در نظر گرفته است که در آخر کتاب بیشتر به آن پرداخته شده است و موج آزمون پایه دوازدهم نیز وجود دارد که به همان سبک کتاب پایه عمل می کند که متاسفانه درس نامه بسیار مناسبی که در کتاب پایه قرار دارد در کتاب دوازدهم گنجانده نشده است.

بهترین کتاب های کنکور

کتاب های سطح دو فیزیک کنکور

کتاب های سطح دو، شامل کتاب نشر الگو، سه سطحی قلم و چی و پیشرفته قلم چی است که اگر بخواهیم از بین این سه مورد، کتابی را انتخاب کنیم، قطعاً نشر الگو را انتخاب خواهیم کرد.

اگر زمان کافی برای پیشرفته کار کردن در اختیار ندارید و در نظر دارد فقط سؤال های شناسنامه دار را مورد ارزیابی قرار دهد، کتاب سه سطحی قلم چی، مناسب ترین گزینه هستند به این دلیل که تعداد تست های کمتری دارد و همچنین سؤالات به گونه ای دسته بندی شده اند که شما فقط سؤالات نسبتاً سخت را در این کتاب می بینید. برخلاف سایر کتاب های ذکر شده که سطح متوسط و آسان را نیز در بر گرفته اند.

اگر زمان کافی در اختیار دارید، یا اینکه معلم شما تمامی نکات مورد نیاز را با شما کار می کند و جزوه خوبی دارید که تست هم داشته باشد، و یا اینکه کتاب خیلی سبز یا مهر و ماه جامع و میکرو طبقه بندی را کار کرده اید و بعد از آن بخواهید روی یک کتاب کار کنید، می توانید به سراغ دو کتاب فیزیک نشر الگو و فیزیک پیشرفته خیلی سبز بروید.

از لحاظ اولویت بندی 100 درصد اولویت اول را در مقایسه دو کتاب عنوان شده به نشر الگو می دهیم. از نظر تستی، چیدمان و سطح تست ها و همچنین خلاقیت تست ها کتاب نشر الگو خلاقیت بهتری دارد. ممکن است که مؤلفان این کتاب ها برای سطح یک نیز توصیه کرده باشند اما برای سطح یک مناسب نیستند و ابتدا باید پایه شما در درس فیزیک قوی تر شود و سپس به سراغ این کتاب ها بیایید.

در نظر داشته باشید که کتاب های نشر الگو در چاپ های جدید روی جلد کتاب یک QR-Code تعبیه کرده است که دیگر نیازی به تهیه پاسخ نامه نخواهید داشت و با اسکن بارکد به راحتی می توانید پاسخ نامه آن را نیز دانلود نمائید. کتاب های نشر الگو در پایه دهم و پایه یازدهم تک جلدی و در پایه دوازدهم دو جلدی می باشند.

این کتاب ها علاوه بر درس نامه ها و پرسش های چند گزینه ای، فاز های آزمونی را نیز در نظر گرفته است. از نظر درس نامه کتاب های فیزیک پیشرفته یا اصطلاحاً نردبام خیلی سبز، خلاصه تر و چکیده تر هستند که با توجه به این موضوع ممکن است برای سطح یک و دانش آموزانی که سطح ضعیف و متوسط دارند مناسب نباشد و برای سطح دو استفاده بیشتری خواهد داشت.

در نظر داشته باشید که روی جلد کتاب های نشر الگو گزینه آزمون هک نشده است اما چندین آزمون برای شما قرار داده شده است و ممکن است برای بعضی فصل ها یک آزمون 20 سؤالی و برای بعضی فصل ها دو آزمون 20 سؤالی گذاشته شده باشد و از نظر تستی کتاب های نشر الگو فیزیک بسیار مناسب هستند اما نسبت به کتاب های سطح اول پاسخ تشریحی کامل تری ندارند.

کتاب های سطح دو فیزیک کنکور

منابع مناسب برای کنکوری های 1402 و 1403

قبل از هر چیز به سراغ لیست کلی تمامی منابع موجود و در اختیار خواهیم رفت:

بودجه بندی کنکور 1401

  1. کتاب فیزیک نشر الگو
  2. کتاب سه بعدی نشر الگو
  3. کتاب سیر تا پیاز گاج
  4. کتاب پاورتست مهر و ماه
  5. کتاب های میکرو طبقه بندی تک پایه گاج
  6. کتاب های درس نامه و تست خیلی سبز

همان طور که ملاحظه می کنید تنوع در منبع های یادگیری در درس فیزیک بسیار زیاد و مناسب هستند که در این قسمت قصد داریم تمامی منابع موجود را طبقه بندی کنیم. باز هم تکرار می کنیم که اگر پایه ضعیفی دارید انتخاب اول خودتان را بر روی آموزش شگفت انگیز خیلی سبز متمرکز کنید.

کتاب های سیر تا پیاز گاج و کتاب سه بعدی نشر الگو باز هم در همان سبک کتاب آموزش های شگفت انگیز خیلی سبز هستند و می توان گفت که در یک ساختار قرار گرفته اند. به این علت که این کتاب ها نیز، درس نامه دارند، پاسخ تشریحی دارند و سؤال تستی را نیز شامل می شوند. اما قطع به یقین بهترین کتاب در این سبک آموزش شگفت انگیز خیلی سبز بوده است که برای سطح های آموزشی خیلی ضعیف، ضعیف و متوسط رو به پایین بهترین و شاید تنها گزینه باشد به خصوص برای داوطلبان کنکور 1402 و 1403 که از همان ابتدای امر پایه شما در درس فیزیک را به سطح بسیار مناسبی برساند.

اما اگر در سطح متوسط رو به بالا هستید با سه دسته کتاب سر و کار خواهید داشت. تک پایه های میکرو طبقه بندی گاج، پاورتست مهر و ماه و تک پایه های خیلی سبز. توجه داشته باشید که کتاب تک پایه های میکرو طبقه بندی گاج، چاپ 99 و چاپ 1400 آن هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند.

دانش آموزانی که خیلی تمایلی به روبرو شدن با سؤال های چالشی ندارند، به خصوص در پایه دهم، کتاب میکرو طبقه بندی گاج مناسب است. از نظر درس نامه ای نسبت به کتاب های مهر و ماه و خیلی سبز، رسمی تر است و درس نامه های آن بیشتر پیرامون نکته و تست می باشند اما از نظر تستی چیدمان بسیار مناسبی دارد و از ساده به سخت قرار داده شده است.

دقیقاً مشابه آن چه که برای کتاب های جامع اشاره کردیم مجدداً شما باید بین کتاب پاورتست مهر و ماه و تک پایه های خیلی سبز به سلیقه خودتان انتخاب کنید. برای سطح های متوسط و خوب هر دوی این کتاب ها برای شما مناسب هستند. کافی است هنگام خرید کتاب ها را برانداز کنید و بنا به سلیقه خودتان یک مورد را انتخاب کنید. فقط این که کتاب خیلی سبز در مقایسه با مهر و ماه ممکن است صمیمی تر و مهربان تر باشد، اما تألیف هر دو بسیار مناسب است.

دانش آموزانی که جزوه خوبی دارند، دبیر خوبی دارند، در مدارس سطح بالاتری قرار دارند، کتاب های نشر الگو هم می تواند برای منبع سطح اول آن ها مناسب باشد اما اگر ضعیف هستید برای رسیدن به این کتاب ها به هیچ عنوان عجله ای به خرج ندهید.

بهترین های کتاب فیزیک برای کنکور

اگر در درس فیزیک خیلی پایه ضعیفی دارید، برای منبع سطح اول به سراغ آموزش شگفت انگیز خیلی سبز بروید. در نظر داشته باشید که منابع شگفت انگیز زیادی وجود دارد اما از بین همه آن ها، آموزش شگفت انگیز خیلی سبز در اولویت بالاتری قرار دارد. این امر برای کنکوری های 1401 نیز کاملاً صدق می کند.

اگر خیلی ضعیف نیستید و بخواهید از یک منبع جامع استفاده نمائید، سه انتخاب پیش روی شماست؛ انتخاب اول فیزیک چهار جلدی گاج، انتخاب دوم، فیزیک چهار جلدی مهر و ماه و یا در انتخاب سوم فیزیک چهار جلدی خیلی سبز. همان طور که اشاره کردیم فیزیک چهار جلدی گاج از نظر سطح سؤالات نسبت به بقیه پایین تر است و درس نامه های خلاصه تری نیز نسبت به آن ها دارد اما مطلب را ساده تر به شما آموزش می دهد.

و اگر می خواهید کمی با چالش های بیشتری روبرو شوید، بین کتاب خیلی سبز و مهر و ماه، به سلیقه خودتان در سبک و تألیف کتاب باید یک مورد را انتخاب کنید که شاید کتاب مهر و ماه کمی سخت تر پیش رود. علاوه بر این موارد اگر زمان کافی در اختیار نداشتید، شاید کتاب های سه سطحی قلم چی برای شما انتخاب بهتری باشد.

و در نهایت اگر سطح اولیه بسیار مناسبی داشتید و بخواهید در سطح دوم کتاب تهیه کنید کتاب های فیزیک نشر الگو گزینه بسیار مناسبی است و در هر کدام از فصل ها تست ها را به دو قسمت سطح اول و سطح دوم تقسیم بندی کرده است.