اگر برای رسیدن به اهداف و آرزوهای خود به سمت برنامه ریزی روی آوردید، می توانید با صرف زمان کم و به بهترین شکل به موفقیت برسید. یکی از متداول ترین و کارآمد ترین راه ها استفاده از دفتر برنامه ریزی کنکور در زمان کنکور است.

ما اعتقاد داریم فارغ از اینکه در چه مرحله ای از زندگی هستید هر شخص باید یک دفتر برنامه ریزی ویژه کار های خود داشته باشد. شما ممکن است در مقاطع مختلف در حال تحصیل باشید، چه در مقاطع دانش آموزی و یا چه در مقاطع دانشگاهی، ممکن است مدیریت یک مجموعه بر عهده شما باشد و یا در حال راه اندازی کسب و کار خود هستید و حتی اگر خانه دار هم باشید همیشه نیاز به یک دفتر برنامه ریزی دارید تا حداقل کار های روزمره خود تان را سر و سامان دهید و همه ی افکار تان را به بهترین شکل پیاده سازی کنید.

دفتر برنامه ریزی چیست

اگر به دنبال یک ابزار مناسب و کاربردی برای رسیدن به اهدافتان هستید، دفتر برنامه ریزی بهترین آن است و برای گستره زیادی از افراد قابل استفاده است. از دانش آموزان درگیر کنکور بگیرید تا کارمندان و بسیاری از افراد مختلف باید یک دفتر برنامه ریزی شخصی داشته باشند. همان طور که می دانید برای موفقیت در هر حیطه نیاز مبرم به برنامه ریزی حس می شود و با استفاده از دفاتر برنامه ریزی اهداف شما بر اساس های مختلف اولویت بندی می شوند و به راحتی می توانید مسیری که باید برای رسیدن به آن هدف خاص طی شود را مشخص کنید.

اگر برای رسیدن به اهداف و آرزوهای خود به سمت برنامه ریزی روی آوردید، می توانید با صرف زمان کم و به بهترین شکل به موفقیت برسید.

دفتر برنامه ریزی کنکور

ویژگی های دفتر برنامه ریزی

قطعاً برای شما هم این سؤال پیش آمده که یک دفتر برنامه ریزی و قلم ساده چگونه شما را به در مسیر درست موفقیت قرار می دهد و تا به نتیجه رسیدن آن، توانایی شما را افزایش می دهد. جواب این سؤال بسیار ساده است، در واقع همه ی ما راه های مختلفی را برای به نتیجه دلخواه رسیدن امتحان کرده ایم و طبیعتاً با شکست های زیادی هم روبرو شده ایم و اینکه یک دفتر بتواند کمک تأثیر گذاری در موفقیت ما بگذارد باید مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد، اما زمانی که ما برنامه های خود را در یک دفتر برنامه ریزی یادداشت می کنیم در واقع یک قرارداد با خودمان منعقد می کنیم و همین امر ما را ملزم به اجرای بند بند این قرارداد خواهد کرد که در ادامه به بررسی ویژگی های برجسته یک دفتر برنامه ریزی خواهیم پرداخت.

اولویت بندی اهداف در کنکور

بارز ترین ویژگی هر دفتر برنامه ریزی، اولویت بندی اهداف بزرگ و کوچک است. اهداف کوتاه مدت با دفاتر معمولی هم قابل انجام هستند اما هر چه هدف های شما بزرگ تر می شود به همان میزان، وقت و انرژی بیشتری را باید برای به موفقیت رسیدن خرج کنید. بنابراین وجود یک دفتر برنامه ریزی خاص و منحصر به فرد، می تواند میزان و نحوه فعالیت های شما را با هدف هایی که دارید تنظیم کند و شما را به تمامی اهداف کوچک و بزرگتان برساند.

زمان بندی صحیح در کنکور

یکی دیگر از ویژگی عالی و درجه یک دفتر برنامه ریزی، قابلیت در نظر گرفتن زمان است. در واقع شما می توانید بطور کاملاً دلخواه و مطابق با عادت های روزمره خودتان، کار هایی که در پیش رو دارید را برنامه ریزی کنید. اینکه هر وظیفه ای که مشخص می کنید را پس از گذشت چه مقدار زمان به سرانجام می رسانید، دفتر برنامه ریزی با داشتن این ویژگی منحصر به فرد شما را برای رسیدن به نتیجه دلخواه همراهی خواهد کرد.

جملات انگیزشی

یک دفتر برنامه ریزی مناسب، باید جملات انگیزشی مناسب را در خود جای داده باشد و باعث می شود شما در مسیر خود برای رسیدن به هدف مورد نظر دلسرد نشوید و با اشتیاق بیشتری به سمت اهدافتان حرکت کنید. همان طور که می دانید وجود انگیزه مناسب و کافی باعث می شود راه رسیدن به موفقیت برای شما تسهیل شود.

ارزیابی عملکرد

در دفتر برنامه ریزی در قسمت هایی از خود را به ارزیابی مسیر های تعیین شده برای رسیدن به هدف و همچنین نتایجی که به دست آورده اید را جای داده است. در واقع این ارزیابی عملکرد باعث می شود مسیر ها و تصمیمات اشتباهی که گرفته شده را شناسایی کنید تا در ادامه میزان خطاهای خود را کاهش دهید و به نتیجه دلخواهتان برسید.

فلسفه دفتر  برنامه ریزی

همان طور که می دانید دفتر و دفترچه در هر نوع و اندازه ای که باشد، در زندگی روزمره ما تأثیر بسیار زیادی خواهند داشت. همیشه یادداشت کردن مواردی که از آن درس گرفته ایم از اهمیت بالایی برخوردار است و همیشه در این مسیر از قانون 5 ثانیه تبعیت کنید. یعنی اینکه زمانی که نکته خاصی توجه شما را به خود جلب می کند فقط 5 ثانیه فرصت دارید تا آن را یادداشت کنید و در غیر این صورت ممکن است با توجه به گستره ی اطلاعات دریافتی آن را فراموش کنید. پس قرار دادن دفتر یا دفترچه های مخصوص در هر ساعات شبانه روز در کنار تان کاری منطقی به نظر می رسد. در ادامه به ویژگی های بارز یک دفتر یا دفترچه که متناسب سن، جنسیت، موقعیت اجتماعی و سایر فاکتور هایی که ممکن است مورد نیاز شما باشد اشاره خواهیم داشت.

اندازه دفتر برنامه ریزی

دفاتر برنامه ریزی در اندازه های مختلف در تمامی فروشگاه های مخصوص قرار دارد که هر کدام از آن ها کارایی منحصر به فرد خود را دارد. کوچک ترین دفتر برنامه ریزی در سایز 6B می باشد که بیشتر برای نوشتن معانی لغات انگلیسی، نت برداری و یادداشت نکات جزئی و بیشتر به دفترچه های جیبی معروف هستند که بیشتر برای نکات ریز مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین سایز 6A نیز از جمله سایز های رایج است و به عنوان یک استاندارد در بین دفتر های برنامه ریزی جیبی شناخته می شوند و دقیقاً به صورتی طراحی شده اند که در همه جا قابل استفاده و قابل حمل باشند و جالب است بدانید که بیشتر روزنامه نگاران از این دفاتر مخصوص استفاده می کنند. در واقع هر فرد موفق یکی از این دفترچه ها را به تمامی افراد توصیه کرده است.

دفتر های برنامه ریزی در ابعاد بزرگ تر نیز موجود هستند که می توانید با توجه به نوع محتویات آن ها و کارایی مخصوصی که دارند مورد استفاده قرار دهید.

دفتر برنامه ریزی کنکور

جنس دفتر برنامه کنکور

هر کدام از دفتر های برنامه ریزی دارای جلد با جنس ها مختلف هستند. از جمله جلد های پلاستیکی، مقوایی، نمدی، پارچه ای که رایج ترین آن ها هستند. حتی جنس کاغذ آن ها هم می تواند از نوع خاصی همانند جنس روغنی (گلاسه) باشد که غالباً از جنس کاهی و کاغذ های سفید معمولی استفاده می کنند.

نوع خط کشی دفتر برنامه ریزی کنکور

امروزه با توجه به گستردگی نیاز های افراد، دفتر های برنامه ریزی در انواع مختلفی از لحاظ خط کشی عرضه می شوند. دفتر های برنامه ریزی بدون خط، خط دار و چند خط و انواع مختلف دیگر که هر کدام از آن ها دارای کارایی خاص خود می باشد. پس هنگام تهیه یک دفتر برنامه ریزی بنا به نیاز خود و کارایی که مد نظرتان هست را در نظر بگیرید.

نحوه استفاده از دفتر برنامه ریزی

اگر با مشغله های زیادی در طول روز سر و کار دارید و همچنین در برقراری نظم در کار هایتان دچار مشکل هستید، استفاده از یک دفتر برنامه ریزی برای شما از نان شب هم واجب تر است. همان طور که در ابتدا شاره کردیم دفتر برنامه ریزی به شما این امکان را می دهد که برنامه، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را یادداشت کنید و این موضوع به طور نا خود آگاه از میزان استرس شما می کاهد بخصوص افرادی که توجه زیادی به کمال گرایی دارند و یا افرادی که تنبل و یا همیشه مضطرب هستند بسیاری از مشکلات آن ها با یک دفتر برنامه ریزی مناسب مرتفع می شود.

در واقع نوع هدف شما اهمیت ندارد که چه چیزی باشد، یک زمان هدف شما تناسب اندامتان می شود، در برهه ای دیگر می تواند افزایش درآمد، موفقیت تحصیلی یا هر چیز دیگری باشد. کلام آخر این که دفتر برنامه ریزی ای را خریداری کنید که مطابقت زیادی با سبک زندگی شما داشته باشد و تمام مواردی که به آن احتیاج دارید را در بر داشته باشد به خصوص طبقه بندی اهداف و برنامه ها و جداول ارزیابی. بنابراین اگر قصد مدیریت زمان  خود را دارید علاوه بر تهیه یک دفتر برنامه ریزی، صبر و پشتکار را هم فراموش نکنید.