یکی از مهم ترین نکات برای موفقیت در هر آزمون را می توان مدیریت زمان در آزمون معرفی کرد، شما زمانی در یک آزمون می توانید به تمامی تست ها برسید و محک درستی را از علم خود داشته باشید که زمان مناسب را بین تمامی دروس برای پاسخ دهی تقسیم کنید و آگاهی بالا در زمینه کنترل زمان در آزمون را داشته باشید.

چگونه مدیریت زمان در آزمون را انجام دهیم؟

آیا به دنبال مدیریت زمان در آزمون هستید، شما در ابتدا باید نسبت به زمان استاندارد یک آزمون اطلاعات به دست آورید، برای مثال در زمینه کنکور سراسری اگر شما بتوانید نسبت به زمان استاندارد کنکور یعنی از زمانی که برگه در دست های شما است تا زمانی که برگه از دست شما گرفته می شود اطلاعات کافی را به دست آورید اولین گام را در زمینه مدیریت زمان در آزمون برداشته اید.

شما باید زمان را به گونه ای مدیریت کنید که زمان کافی برای پاسخ دهی احتمالی به تمامی سوال ها برای شما وجود داشته باشد، برخی از افراد در زمان آزمون بدون توجه به زمان اصلی آزمون شروع به پاسخ دهی می کنند اما قبل از اینکه به سوالات آخر برای پاسخ دهی برسند ، برگه از آنها گرفته می شود.

اگر شما در زمان آزمون توانایی مدیریت زمان در آزمون را داشته باشید می توانید اضطراب و استرس خود را کاهش دهید، در این قسمت تکنیک های مدیریت زمان در آزمون برای شما بیان می شود، شما می توانید با تست این تکنیک ها در آزمون های آزمایشی خود را بسنجید.

مدیریت زمان در آزمون

تکنیک های مدیریت زمان در آزمون :

1 ــ در ابتدای آزمون سوالات آسان را پاسخ دهید :
یکی از عامل های موفقیت در کنترل زمان آزمون و همچنین موفقیت بالا در آزمون ها را می توان پاسخ دهی به سوالات آسان تر در ابتدای آزمون معرفی کرد، تمامی سوالات در کنکور از درصد های برابر برخوردار هستند و به شما یک نمره را خواهد داد اما از سطح های علمی متفاوت یعنی آسان، متوسط و سخت برخوردار هستند.پس بهتر است در دور اول حل آزمون ابتدا سراغ سوالات آسان تر رفت.

زمانی که شما در ابتدا سوال های آسان را پاسخ دهید زمان بسیار کمی را از دست خواهید داد و زمان زیادی برای پاسخ دهی به سوال های دیگر دارید، اما بسیاری از افراد برای پاسخ دهی به سوال های سخت پافشاری می کنند و این مورد باعث می شود تا زمان خود را برای پاسخ دهی به سوال های دیگر از دست بدهند و همچنین شانس به دست آوردن نمره از طریق پاسخ دهی به سوال های آسان را نیز از دست بدهند و در حین آزمون بخاطر کمبود وقت دچار استرس شوند و بی دقتی آنها بالا رود.

تعداد سوالات کنکور

راه حل منطقی برای پاسخ دهی به سوالات آسان در مدیریت زمان در آزمون
در ابتدا ازمون شما نمی دانید که کدام سوال ها از سطح آسان، متوسط یا سخت برخوردار هستند، به همین دلیل باید از سوال اول شروع به پاسخ دهی کنید، هر سوال را مطالعه کنید در صورتی که سوال را بلد بودید یا سوال مورد نظر جز سوال های سطح آسان بود، پاسخ دهید و در صورتی که پاسخ سوال را بلد نبودید یا سوال جز سوال های سخت بود کنار سوال یک ضربدر بزنید تا در پایان آزمون زمان اضافه خود را برای پاسخ دهی به سوال قرار دهید.

مدیریت زمان در آزمون

2 ــ از پاسخگویی برای تمامی درس ها استفاده کنید :
بسیاری از افراد تصور دارند که اگر در ابتدا چند درس قوی را پاسخ بدهند و زمان برای دیگر درس ها باقی نماند موفق خواهند شد، در صورتی که موفقیت در آزمون به پاسخدهی شما در تمامی درس ها حتی به مقدار کم و متعادل بستگی دارد.مثلا بسیاری از داوطلبان تجربی نسبت به زمین شناسی و داوطلبان انسانی به تاریخ و جغرافیا کم توجه تر اند اما باید دانست که پاسخدهی به این دروس هم در رتبه نهایی داوطلب موثر است.

به همین دلیل شما باید زمان خود را به صورتی مدیریت کنید که توانایی پاسخ دهی در تمامی درس ها را داشته باشید و زمان خود را تنها برای پاسخ به یک درس ارائه نکنید.چون بهترین رتبه ممکن زمانی بدست می آید که شما تقریبا درصد های متعادل و مسای تا حدودی داشته باشید.

برای مثال اگر در رشته تجربی هستید در قسمت اختصاصی باید زمان خود برای پاسخ دهی به تمامی درس های شیمی، فیزیک، ریاضی و زیست و زمین ارائه دهید ، اگر شما تنها درس شیمی را بزنید و درصد بالایی از آن بگیرید ، تاثیر کمتری نسبت به دریافت درصد متوسط در تمامی درس ها در نمره نهایی شما خواهد داشت.

راه حل منطقی برای پاسخ دهی به تمامی دروس کنکور

برای اینکه شما بتوانید در تمامی درس ها درصد مناسبی از سوالات را پاسخ دهید، باید از یک کرنومتر یا ساعت مچی استفاده کنید و زمان را بین درس های آزمون خود تقسیم کنید، برای مثال شما می توانید برای هر درس نیم ساعت را قرار دهید اما اگر در نیم ساعت نتوانستید تمامی سوالات شیمی را پاسخ دهید، نباید به صورت مجدد زمان خود را برای شیمی ارائه کنید و باید به سراغ درس بعدی بروید. اگر در انتهای ازمون شما زمان کافی برای پاسخ دهی داشته باشید می توانید به درس های جا مانده باز گردید و سوالات را کامل کنید.این زمان نیم ساعته برای هر درس صرفا پیشنهادی بود و در تکنیک های مدیریت آزمون ارائه شده در دوره مشاوره ای نکات کاملتر تعیین زمان را گفته ایم.

چگونه در آزمون زمان را مدیریت کنم

3 ــ روحیه خود را از دست ندهید :
یکی از مهم ترین عامل های مدیریت زمان در آزمون روحیه بالای شما می باشد، به هر میزان که شما برای پاسخدهی روحیه بالاتر داشته باشید می توانید سوالات بیشتری را در ازمون پاسخ دهید، اما بسیاری از افراد زمانی که نمی توانند چند تست سخت را پاسخ دهند روحیه خود را از دست داده و در پاسخ دهی به باقی سوالات کند می شوند و زمان خود را از دست می دهند.پس بسیار مهم است اگر در حین آزمون به سوال سختی برخورد کردید روحیه خود را حفظ کید چون این سوال سخت برای رقبا شما هم سخت است.

این افراد را می توان افراد ایده آل گرا در کنکور معرفی کرد، این افراد توقع دارند که به تمامی تست ها در آزمون سراسری پاسخ دهند و نمی توانند مدیریت زمان در آزمون را داشته باشند، در حالی که در تمامی این سال ها تنها چند نفر توانسته اند به 100% کنکور پاسخ درست دهند.

چگونه روحیه خود را در زمان آزمون از دست ندهیم؟
در این زمینه برای اینکه شما بتوانید زمان خود را در ازمون کنترل کنید باید سوالات سخت و سوالاتی که نمی توانید به آنها پاسخ دهید را نادیده بگیرید و تصور داشته باشید که ازمون تنها از سوالاتی که توانایی پاسخ دادن به آنها را دارید تشکیل شده است، هدف اصلی از مدیریت زمان در آزمون ، استفاده دقیق شما از علم و مطالبی است که خوانده اید نه اینکه شما 100% آزمون را پاسخ دهید.پس بجای نگرانی و استرس درباره سوالاتی کهبلد نیستید سعی کنید مباحثی را که بلد بودید بخوبی پاسخ دهید.

5 ــ از تکنیک وقت اضافه استفاده کنید :
بسیاری از افراد در آزمون به میزان زمان کافی برای هر درس بر روی آن درس زمان می گذارند، ما پیشنهاد می کنیم هر درس را حداقل چند دقیقه زودتر از زمان کافی به اتمام برسانید تا در انتهای ازمون شما زمان اضافه برای ازمون داشته باشید، شما می توانید از این زمان برای پاسخ دهی به مهمترین سوالات آزمون که کنار آنها ستاره زده اید و فکر می کنید که توانایی پاسخ به آنها را دارید ودر دور اول به آنها پاسخ نداده بودید استفاده کنید، استفاده کنید.

مدیریت زمان در آزمون

چگونه وقت خود را در آزمون اضافه کنیم؟

در این زمینه با یک مثال راه حل را توضیح خواهیم داد:
کنکور سراسری در زمینه درس های عمومی را در نظر داشته باشید، شما در زمینه عمومی درس های ادبیات، عربی، زبان ، دین و زندگی را پاسخ خواهید داد که هر کدام به صورت متوسط بین 17 تا 20 دقیقه زمان دارند، شما می توانید برای هر درس 15 دقیقه زمان ارائه دهید و پس از اتمام 15 دقیقه درس بعدی را پاسخ دهید تا در انتهای ازمون زمان اضافه داشته باشید.

همچنین ببینید: مشخصه های ضعف اراده