معرفی رشته حقوق

معرفی رشته حقوق

یکی از رشته های پرطرفدار رشته انسانی ، رشته حقوق است. هدف و آرزوی تعداد زیادی از داوطلبان کنکور انسانی تحصیل در رشته حقوق است. داشتن اطلاعات راجع به این رشته ، شما را برای انتخاب رشته ای منطقی تر و عاقلانه تر ، آگاه میسازد. بنابراین در این مقاله میخواهیم به معرفی رشته حقوق را برای شما داوطلبان کنکور انسانی بپردازیم.

رشته حقوق برای ساماندهی روابط اجتماعی میان افراد و برقراری عدالت در جامعه به وجود آمده است. رشته حقوق شامل دو بخش کلی به نام حقوق  و حقوق بین المللی است.هر کدام از این بخش ها به دو بخش دیگر تقسیم میشوند : حقوق عمومی و خصوصی.

حقوق عمومی  قوانین و روابط بین مردم و دولت را ساماندهی میکند و وظیفه برقراری عدالت و قضاوت بین دولت و مردم را شامل میشود. حقوق خصوصی مربوط به روابط بین مردم با یکدیگر است و مواردی مانند معاملات،قراردادها ،ارث و… را شامل میشود.

بنابراین میتوان گفت رشته حقوق ابعاد بسیار گسترده ای از زندگی انسان ها را در برمیگیرد و با زندگی روزمره انسان ها عجین است.

برای کار کردن و موفق بودن در این رشته تسلط به یک سری مهارت ها مثل جسارت داشتن،قدرت استدلال ،فن بیان خوب و … لازم است. ضمن اینکه آشنایی با مباحثی مثل روانشناسی ،جامعه شناسی و فلسفه برای یک حقوقدان خوب شدن ضروری است. پس میتوان گفت که گرفتن مدرک لیسانس حقوق کار راحتی است اما تبدیل شدن به یک وکیل و حقوقدان موفق و کاربلد سخت است و و تسلط به تمامی مواردی که در بالا اشاره کردیم را میطلبد.

معرفی رشته حقوق

گرایش های رشته حقوق

برای تحصیل در رشته حقوق گرایش های متفاوتی وجود دارد که بعد از گدراندن دوره کارشناسی ، میتوان در مقاطع بالاتر در یکی از این شاخه ها ادامه تحصیل داد.

رشته حقوق شامل این گرایش ها میشود:

1.حقوق خصوصی: این گرایش بیشتر در بین دانشجویان رشته حقوق طرفداران بیشتری دارد و با توجه به گسترده بودن آن ،بازار کار بهتری را نسبت به سایر گرایش ها دارد.حقوق خصوصی بیشتر قوانین و روابط بین مردم را بررسی میکند و مواردی مثل قراردادها،ازدواج و طلاق، ارث و…  را شامل می شود.

2.حقوق جزا و جرم شناسی: این گرایش قوانین حقوقی مربوط به جرایم و مجازات ها را بررسی میکند و مواردی مثل قتل،ضرب و جرج،توهین وتجاوز،سرقت و… را شامل میشود. مجازات های این جرایم که شامل اعدام،زندان،شلاق،مجازات نقدی می شود را نیز بررسی میکند.

3.حقوق عمومی: این گرایش روابط بین مردم و دولت و نهادهای دولتی با یکدیگر را بررسی میکند.این گرایش به بررسی وظایف و قوانین نهادها ،قوانین اداره کشور ،انتخابات و… می پردازد.

4.حقوق بین المللی: این گرایش قوانین حاکم بر روابط میان کشورهای مختلف با یکدیگر را بررسی میکند.و به بررسی قوانین مربوط به سازمان های بین المللی و قراردادهای بین المللی میپردازد.

5.حقوق بشر: در این گرایش راجع به قوانین حاکم بر روابط انسانی به خاطر انسان بودنشان فارغ از سایر متغیرها صحبت می شود و در مورد حق آزادی ، ممنوعیت شکنجه ها و موارد این چنینی بحث میشود.

6.حقوق مالکیت فردی: این گرایش از حقوق پدیدآورندگان آثار ادبی ،هنری و علمی دفاع می کند. و در مورد قوانین حقوقی مثل حق تالیف،حق اختراع و حقوق این چنینی صحبت می شود.

 

دروس و واحدهای دوره کارشناسی رشته حقوق :

دروس پایه این رشته : حقوق اساسی،حقوق جزای عمومی،حقوق مدنی،مقدمه علم حقوق،عربی،مبانی جامعه شناسی،مبانی علم اقتصاد ومالیه عمومی هستند.

دروس تخصصی این رشته : متون حقوقی ،آیین دادرسی مدنی ،آیین دادرسی کیفری،حقوق جزای عمومی ،حقوق اساسی،حقوق بین المللی عمومی،حقوق سازمان های بین المللی،اصول فقه،متون فقه،حقوق اداری ، حقوق تجارت ،حقوق تطبیقی،قواعد فقه ،ادله اثبات دعوی ،حقوق کار ،حقوق بین المللی خصوصی و پزشکی قانونی هستند.

دروس عمومی این رشته : معارف اسلامی، زبان خارجی، انقلاب اسلامی ،متون اسلامی، تاریخ اسلام،اخلاق اسلامی،تربیت بدنی ،فارسی،دانش خانواده و جمعیت هستند.

دروس اختیاری این رشته : جرم شناسی کودکان و نوجوانان،کیفر شناسی،اجرای احکام جزایی،اخلاق حقوق و قضا ،حقوق مالکیت کیفری ،حقوق ثبت ،حقوق بیمه ،حقوق رسانه ، حقوق تجارت الکترونیک،فلسفه حقوق،منطق حقوق،حقوق پزشکی،حقوق دریایی،حقوق هوایی ،اجرای احکام مدنی ،حقوق و اقتصاد و جامعه شناسی حقوق و …. را شامل می شود.

 

با توجه به تعداد زیاد دانشگاه ها و کم شدن هر ساله تعداد داوطلبان کنکور انسانی ، قبولی در این رشته راحت تر شده است وبیشتر رقابت بین داوطلبان بر سر قبولی در دانشگاه های برتر است. همان طور که گفتیم گرفتن مدرک کارشناسی در این رشته امکان پذیراست اما تبدیل شدن به یک حقوقدان کاربلد و موفق کار بسیار سختی است و نیاز به تلاش زیادی دارد.

 

رشته حقوق در زیرگروه یک رشته انسانی قرار دارد. بنابراین ضرایب دروس اختصاصی در کنکور برای قبولی در این رشته به این صورت است: زبان و ادبیات فارسی 4 ، زبان عربی 4 ، فلسفه و منطق  فلسفه و منطق 3 ،ریاضی 2 و دروس اقتصاد ، تاریخ و جغرافیا ،علوم اجتماعی و روانشناسی ضریب 1 را دارند.

 

بازار کار رشته حقوق

محبوب ترین شغل در بین فارغ التحصیلان رشته حقوق ، وکالت است. فارغ التحصیلان این رشته پس از شرکت در آزمون کانون وکلا و قبولی و همچنین گذراندن 2 سال کارآموزی میتوانند پروانه وکالت گرفته و دفتر وکالت خودشان را تاسیس کنند و مشغول به کار شوند.

فارغ التحصیلان این رشته در مشاغل دیگری نیز میتوانند مشغول به کار شوند. مشاغلی مانند : قضا ، بازپرسی و دادیاری،تحریر ادله،امور ورشکستگی و سرپرستی محجورین فنی و حقوقی ،ادارات اجرای احکام شامل موارد مدنی و کیفری ،ادارات ثبت اسناد و املاک ،دفاتر اسناد رسمی به صورت سردفتر و دفتریار،وکالت دعاوی خصوصی و دولتی ،تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی و مشاوران حقوقی.

فارغ التحصیلان مقطع دکتری این رشته در صورتی که از دانشگاه معتبری مدرک خود را گرفته باشند میتوانند استاد دانشگاه نیز بشوند.

بازار کار در رشته حقوق برای آن دسته از فارغ التحصیلان که مهارت های لازم را داشته باشند  و در کار خود مجرب و کاربلد باشند ،قابل قبول وخوب است. بنابراین علاوه بر تسلط بر قوانین و دروس ، برخورداری از مهارت های لازم که در بالا نیز به آن ها اشاره کردیم مانند فن بیان، قدرت استدلال ،تسلط به زبان فارسی و… بسیار ضروری است . این مهارت ها هستند که در بین افراد تفاوت ایجاد میکنند و به شاغل شدن افراد و داشتن درآمد بالا کمک میکنند.

 

همچنین ببینید: انتخاب رشته انسانی