انتخاب رشته انسانی یکی از سرنوشت ساز ترین تصمیمات داوطلبان کنکور است. هر داوطلب با توجه به رتبه ای که به دست آورده باید سعی کند بهترین انتخاب هایش را با توجه به رشته ،شهرو دانشگاه های دلخواه خود انتخاب کند و اولویت بندی کند. مهمترین اصل در انتخاب رشته قبولی در رشته و دانشگاه و شهری است که متنساب با رتبه ی کسب شده باشد. به دلیل اهمیت این موضوع بهتر است برای این کار از مشاوران باتجربه کمک بگیرید.

انتخاب رشته انسانی

انتخاب رشته چیست؟

بعد از این که نتایج اولیه کنکور در سایت سازمان سنجش قرار گرفت ، داوطلبان باید خود را برای انتخاب رشته آماده کنند. هر داوطلب بعد از مشاهده نتیجه اولیه کنکور خود که شامل رتبه کل ، رتبه در منطقه و … میشود و همچنین مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته ، میتواند 150 کد رشته را به دلخواه خود انتخاب کند.

ترتیب اولویت کد رشته ها برای هر داوطلب مهم است به این دلیل که این کد رشته ها به ترتیب از عدد 1 تا 150 بررسی میشوند و در هر کدرشته که امکان قبولی داوطلب باشد ،انتخاب رشته فرد متوقف میشود و نوبت به نفر بعدی یا همان رتبه بعدی میرسد. بنابراین انتخاب رشته داوطلبان در سیستم سازمان سنجش به این صورت است که برای مثال ابتدا داوطلبی که رتبه 1000 را کسب کرده است ،کدرشته هایی که انتخاب کرده به ترتیب اولویت بررسی میشوند. هر جا که امکان قبولی برای این فرد وجود داشت انتخاب رشته این فرد تمام میشود و سپس سیستم به سراغ رتبه 1001 کنکور می رود و انتخاب رشته این داوطلب نیز به همین شیوه بررسی میشود. ممکن است رتبه 1000 در صدمین کدرشته انتخابی  و رتبه 1001 در سومین کدرشته انتخابی قبول شود.اولویت انتخاب کدرشته  یک داوطلب روی انتخاب رشته دیگر داوطلب تاثیری ندارد و به ترتیب رتبه انتخاب رشته داوطلبان بررسی میشود.

انتخاب رشته با توجه به سه عامل شهر،رشته دانشگاهی و دانشگاه مورد علاقه انجام میشود.با توجه به اهمیت هر یک از این موارد ، داوطلب اولویت بندی خود را انجام میدهد. مثلا ممکن است برای یک شخص قبولی در شهر خود از رشته ودانشگاه مهم تر باشد بنابراین اولویت های خود را بر این اساس انتخاب میکند و تمام رشته ها و دانشگاه های مورد علاقه خود را فقط در شهر خود انتخاب میکند. ممکن است برای داوطلب دیگری رشته مهم باشد مثلا بگوید میخواهم در رشته حقوق قبول شوم اما دانشگاه و شهر قبولی برایم اهمیتی ندارد این فرد نیز بر این اساس انتخاب رشته خود را انجام میدهد. برای دانشگاه نیز به همین صورت. بناراین هر شخص با توجه به ابنکه کدام یک از این سه مورد برایش با اهمیت تر است انتخاب رشته خود را انجام میدهد.

اولویت بندی کد رشته ها در انتخاب رشته انسانی

برای داشتن یک انتخاب رشته اصولی باید اولویت های خود را به سه دسته تقسیم کنید:

  1. حدود 20% از رشته ای انتخابی خود را باید خوشبینانه انتخاب کنید.یعنی کدرشته هایی را انتخاب کنی که شانس قبولی شما در آن ها کم است اما به دلیل علاقه ای که به این رشته و دانشگاه ها دارید آن ها را انتخاب میکنید. این کد رشته ها را در ابتدای فرم قرار میدهید.
  2. 60% دیگر انتخاب خود را منطقی و متناسب با رتبه خود انتخاب کنید. کد رشته هایی را انتخاب کنید که با توجه به رتبه تان احتمال قبولی در آن ها زیاد است.
  3. 20% دیگر انتخاب خود را بدبینانه انتخاب کنید. یعنی کدرشته هایی که احتمال قبولی شما در آن ها بسیار زیاد است اما شما در بدترین حالت مایلید که در این رشته و دانشگاه تحصیل کنید و در صورت عدم قبولی در کدرشته های بالا یکی از این کدرشته ها را قبول شوید.

بهتر است برای اینکه به صورت اصولی انتخاب رشته کنید از مشاوران مجرب راهنمایی بگیرید.

همچنین ببینید: برنامه راهبردی کنکور

انتخاب رشته انسانی

داوطلبان کنکور انسانی عموما به یکی از سه رشته روانشناسی ، حقوق و حسابداری علاقه دارند.البته رشته های بسیار زیادی در رشته ی انسانی هستند که میتوانید آن ها را انتخاب کنید که در ادامه ها آن ها را معرفی خواهیم کرد.

در سال های اخیر تعداد شرکت کنندگان در کنکور رشته انسانی کم تر شده است و همچنین ورود به تعداد زیادی از دانشگاه ها بدون آزمون نیز امکان پذیر است. به همین دلیل میتوان گفت تمامی داوطلبان مجاز به انتخاب رشته میشوند اما رقابت اصلی در کنکور انسانی بر سر رشته های پرطرفدار و دانشگاه های برتر کشور است.

رشته های کنکور انسانی 1401

رشته های کنکور انسانی در 5 زیرگروه قرار میگیرند.که برای قبولی در هر زیرگروه ضریب درس ها در کنکور متفاوت است.

 

ضریب دروس در رشته انسانی

زیرگروه/ درس زیرگروه 1 زیرگروه 2 زیرگروه 3 زیرگروه 4 زیرگروه 5
ریاضی 2 4 4 3 3
اقتصاد 1 2 3 2 2
زبان و ادبیات فارسی 4 2 2 2 2
زبان عربی 4 1 1 1 1
تاریخ و جغرافیا 1 1 1 3 1
علوم اجتماعی 1 3 2 2 3
فلسفه و منطق 3 1 1 2 2
روان شناسی 1 2 1 3 3

انتخاب رشته انسانی

زیرگروه 1 رشته انسانی :

در این زیرگروه این رشته ها قرار دارند:

ادبیات و زبان فارسی،زبان و ادبیات عربی،دبیری زبان،دبیری زبان و ادبیات فارسی،دبیری زبان و ادبیات عربی،مترجمی زبان عربی،ادبیات و زبان عربی،الهیات و معارف اسلامی،دبیری الهیات و معارف اسلامی،دبیری علوم دینی،کارشناسی تربیت مربی عقیدتی و سیاسی ،تربیت معلم قرآن ،علوم اسلامی،الهیات و معارف اسلامی و ارشاد،فقه و حقوق امامی،معارف اسلامی و حقوق،معارف اسلامی و علوم سیاسی ،فقه و حقوق اسلامی،علوم دینی و معارف اسلامی،علوم قرآنی،فقه و حقوق شافعی،علوم قرآن و حدیث،فقه و حقوق حنفی،معارف اسلامی و الهیات،فلسفه،حکمت اسلامی و فلسفه،کاردانی امور حقوقی و کنسولی ،پلیس قضایی،کارشناس فقه،حقوق و علوم قضایی.

 

زیرگروه 2 رشته انسانی:

در این زیرگروه این رشته ها قرار دارند:

علوم اجتماعی،دبیری علوم اجتماعی،علوم ارتباطات اجتماعی،ممدکاری اجتماعی و خبرنگاری.

 

زیر گروه 3 رشته انسانی:

در این زیرگروه این رشته ها قرار دارند:

علوم اقتصادی،مدیریت امور بانکی،کارشناسی خبرنگاری،مدیریت فرهنگی هنری،امور بانکی،بانکداری،مدیریت بیمه،امور گمرکی،کاردانی امور گمرکی،امور مالی و مالیاتی،مدیریت دولتی ،حسابداری،مدیریت جهانگردی،مدیریت صنعتی،اقتصاد حمل و نقل،فلسفه،کاردانی علمی-کاربردی صنایع چوب،اقتصاد صنعتی،کاردانی مدیریت بازرگانی ،حسابداری،مدیریت بیمه اکو،خدمات امور اداری،امور دفتری،مدیریت دریایی،مدیریت بانکداری.

 

زیرگروه 4 رشته انسانی:

روابط سیاسی،علوم سیاسی،اطلاعات و ضداطلاعات،امنیت ملی،کاردانی عملیات کشوری،اطلاعات نظامی،علوم انتظامی،جغرافیای سیاسی،جغرافیای نظامی،تاریخ،دبیری جغرافیا،جغرافیا،دبیری تاریخ، باستان شناسی.

 

زیرگروه 5 رشته انسانی:

علوم تربیتی،روانشناسی،مطالعات خانواده،راهنمایی و مشاوره،دبیری تربیت بدنی و علوم ورزشی،کاردانی تربیت،کتابداری.

داوطلبان کنکور میتوانند با توجه به علاقه خود به هر رشته و با توجه به ضریب دروس مربوط به زیرگروه آن رشته برای درس خواندن خود هدفگذاری و برنامه ریزی کنند.

 

در صورتی که نیاز به لیست رشته های کنکور تجربی دارید با ما همراه باشید.